Författare Ämne: Kassaapparat  (läst 3974 gånger)

mini

• Medlem nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 34
Kassaapparat
« skrivet: november 06, 2008, 11:26:38 AM »
Hej !

Ska köpa kassaapparat till min butik vilken ska man köpa?

Den nya lagen kommer ju snart och då är den "nya" jag kanske köpt inte värd nånting om 1 år ...

vilka har ni?

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
SV: Kassaapparat
« Svar #1 skrivet: november 06, 2008, 13:18:38 PM »
Jag har en Sharp XE-A102 köpt på Quill.se för typ 1495.
Livet är en enda stor gråzon

sunny73

• Medlem nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • www.coolit.nu
    • Coolit
« Svar #2 skrivet: november 06, 2008, 17:53:10 PM »
Jag har en Olympia CM711(inköpt på enetto för 1 år sen),så jag lär väl få investera i en ny innan 2010 >:( Kostar ju bara ca 12000:- JÄ-la skitlag!!!!!Vill man fuska så går ju det ändå.............

Patsy

• Beroende
  • Antal inlägg: 257
    • Botanic City
« Svar #3 skrivet: november 06, 2008, 18:26:31 PM »
Är det nån som på rak arm vet vad skillnaden blir? Jag vet ju att det blir krav på att ha kassaregister, men i övrigt? Vad blir skillnaden för er som redan har kassaapparater? Själv skriver jag nämligen för hand ännu så länge.  ;D

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
« Svar #4 skrivet: november 07, 2008, 12:50:50 PM »
Jag hade kollegor i butiken här förut och de frågade om min kassaapparat så vi började diskutera det hela. Efter vad vi kom fram till var tydligen inte lagtexten klar och kraven var minst sagt luddiga.  >:(
Livet är en enda stor gråzon

um khaled

• Entusiast
  • Antal inlägg: 119
« Svar #5 skrivet: november 07, 2008, 14:24:45 PM »
Jag öppnar min butik till våren och ringde till kassakontor.se för jag ville köpa en kassa. Han rådde mig att vänta till efter årsskiftet att köpa en eftersom då kanske de har fått lite mer info om den nya lagen som kommer 2010.
Jag vet ej om du måste köpa din kassaapparat nu Mini men annars vänta och se vad de säger efter årsskiftet.

mini

• Medlem nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 34
« Svar #6 skrivet: november 10, 2008, 15:32:16 PM »
um khaled

måste inte köpa den nu men börjat fundera på hur man ska göra

får vänta in i det sista i värsta fall o köpa en ... öppnar ju inte förrrän i feb

hoppas det inte blir någon lag  ;D

kia

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • www.lammboden.se   www.lchfshop.se  www.almungsskafferi.se
« Svar #7 skrivet: november 23, 2008, 19:42:10 PM »
Jag pratade med skatteverket häromdagen för jag har också funderingar på kassaapparat. De sa att det nog blev så att varje företag som tillverkade kassaapparater skulle få ansöka om att få sina modeller godkända, så om man har tur så blir ens kassaapparat godkänd. Bryr sig tillverkaren inte om att registrera den så blir den inte godkänd även om det finns ok kassaregister i apparaten. Beslut om reglerna skulle visst tas i februari tror jag det var. Men vilka som blir godkända tog längre tid innan det var klart.

Zasa

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
« Svar #8 skrivet: december 08, 2008, 19:34:09 PM »
visst är det trist att de styrande inte kan vara klara med sina utläggningar innan de fattar beslut! Själv fick jag en kortbetalare på halsen som skulle kunna ta chip, men när det väl är dags (januari !!! PANIIIK !!) så gör den inte det!!
Trist läge. Fast jag ska nog köpa ett kassaregister på datorn, men då kan de i varje fall inte kolla hur många gånger jag öppnar kassan så jag fattar inte riktigt hur de ska hålla koll ... ?!

Maxmax

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2009, 14:45:12 PM »
Det som är den största skillnaden är ju kontrollboxen som måste kopplas till varje enskild kassa.
Alltså, en box per kassa.
Boxen kommer att kosta c:a 5-6000 kr  :(

Boxen och kassan kommunicerar hela tiden med varandra genom en krypterad kod. Inte vet jag exakt hur den fungerar. Men något ska den väl vara bra för. Detta är vad jag har hört.

Kolla innan ni köper att kassan verkligen är certifierad för den nya lagen. Varje kassa måste nämligen certifieras av skatteverket. Så länge den är det så kommer den att fungera med kontrollboxen o.s.v.

Jag vet inte riktigt vart jag kommer att köpa mina nya kassor. Jag behöver två st :(
Har hört att Atronic Stockholm är väldigt bra. Iallafall att de ligger långt fram när det gäller kassalagen o.s.v.

Någon annan som har andra tips? Alltid bra att kolla flera!  :)