Omröstning

Hur mycket tid investerar ni i ert företag per vecka?

0-5
1 (4.5%)
5-10
0 (0%)
10-15
1 (4.5%)
15-20
3 (13.6%)
20-25
4 (18.2%)
25-30
2 (9.1%)
30-35
0 (0%)
35-40
2 (9.1%)
40 eller mer
9 (40.9%)

Antal personer som röstat: 19

Författare Ämne: Tidsinvestering  (läst 2984 gånger)

FashionSense

• Veteran
  • Antal inlägg: 524
    • FashionSense Sweden
Tidsinvestering
« skrivet: november 04, 2008, 22:28:41 PM »
Var på ett möte ikväll för kvinnliga företagare. Där kom frågan upp hur mycket tid en svensk i snitt lägger på arbete per år. En "vanlig arbetare" lägger ca 40 h i veckan och en konsult som jobbar för sig själv jobbar i snitt 8 mån per år, tydligen.

Jag jobbar mycket mer än 40 h / v totalt. Först 40 h / v i min fasta anställning, plus ev övertid. Sen när jag kommer hem tar jag itu med företaget och sitter med det kvällarna i ända och helger. Förvisso då så håller jag fortfarande på att etablera det, men min tanke är inte att det skall bli mindre att göra, utan mer så att jag med tiden kan ha företaget som AB och att det ger mig lön.

Så jag blev nyfiken.... hur mycket tid lägger ni i snitt på en vecka med att jobba med ert företag?
Välkommen in till www.fashionsense.se!

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1649
  • Ingen kund är obetydlig, ingen fråga är för dum!
    • Webbia
SV: Tidsinvestering
« Svar #1 skrivet: november 04, 2008, 22:38:13 PM »
Jättesvårt att uppskatta, eftersom gränserna är ganska flytande mellan jobb, studier och hobbies.. Och eftersom jag lägger olika mycket tid olika perioder beroende på vad jag har för beställningar/förfrågningar. En del av tiden går också åt till att vänta på svar från samarbetspartners och leverantörer (via mail eller telefon) och då sitter jag ju vid min dator, men kan t ex läsa på kvinnligaforetagare eller liknande under tiden..
Men lite drygt en halvtidstjänst lägger jag allt ner (minst)..

Från juli fram tills i oktober la jag ner mer än 40 timmar per vecka när jag researchade och administrerade mitt webshopssystem..
« Senast ändrad: november 04, 2008, 22:39:49 PM av Pallas Athena »
Webbshop, hemsida, visitkort eller vad du nu behöver!
www.webbia.se

FashionSense

• Veteran
    • FashionSense Sweden
« Svar #2 skrivet: november 04, 2008, 22:48:03 PM »
Jo det går ju i vågor ibland mer ibland mindre, men bara så man får en uppfattning av tidsinvesteringen. Kan vara intressant att hålla lite kolla på. Jag har inte egentligen gjort det, men jag tror jag skall börja göra det. Skriva upp när och hur mycket tid jag lägger på företaget så jag kan se om tendenser och mönster. Kan kanske komma till nytta på nått sätt. Kanske man kan se om man lägger onödigt mycket tid på nått, kanske man kan bli mer tidseffektiv.

Patsy

• Beroende
  • Antal inlägg: 257
    • Botanic City
« Svar #3 skrivet: november 05, 2008, 07:49:51 AM »
Båda mina jobb (översättning och webbutik) är ju inom samma enskilda firma, så jag lägger mer än 40 timmar i veckan på den totalt. Däremot lägger jag olika tid på butiken beroende på säsong. Mindre nu, och mest på våren (jag säljer balkong- och trädgårdsgrejer). Men lite håller jag förstås ändå på varje vecka även nu: Skickar lite beställningar, funderar över marknadsföring, bloggar och lite sånt. Kanske 10 timmar per vecka? Även översättningarna skiljer sig åt, beroende på när jag har deadline (för jag är nämligen en sån som har lite svårt att göra klart saker i förväg...  :-[ ) Förra veckan hade jag massor av jobb som skulle in, då jobbade jag nog 70 timmar i alla fall. Den här veckan är det lugnare. (Skönt!)  ;D

Sudd

• Medlem nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 35
    • Kryddlandet
« Svar #4 skrivet: november 08, 2008, 21:49:31 PM »
Inte så mycket faktiskt... ca 15 tim/vecka (och 32 tim/vecka på mitt "vanliga" jobb). Skulle vilja göra mer, men det är ungefär vad jag orkar (med en 3-åring hemma också).

gullan

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1061
    • Gullgrodan
« Svar #5 skrivet: november 11, 2008, 00:18:20 AM »
ca: 25 tim/v ofta mer och 100% på mitt jobb

Mia

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 821
    • sessan o. sus
« Svar #6 skrivet: november 11, 2008, 10:46:45 AM »
Håller med om att det vore klokt att klocka sin tid i företaget, har nog inte heller ordentligt hum om tidsinvesteringen. Tippar 20-25 i snitt, det varierar dock både med säsong och hur mycket timmar jag får på mitt extrajobb.

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #7 skrivet: november 11, 2008, 10:52:29 AM »
Minst 50 timmar, jag gör detta på heltid.
Dagar, kvällar, helger ....

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
« Svar #8 skrivet: november 11, 2008, 13:00:05 PM »
Glöm inte nätterna Pella. Det är då man drömmer mardrömmarna om företaget. :D
Livet är en enda stor gråzon

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #9 skrivet: november 11, 2008, 13:12:47 PM »
Glöm inte nätterna Pella. Det är då man drömmer mardrömmarna om företaget. :D

precis, försökte förtränga det.  :)

FashionSense

• Veteran
    • FashionSense Sweden
« Svar #10 skrivet: november 11, 2008, 13:36:44 PM »
Jag har börjat logga den tid jag lägger i företaget så jag ser verkligen hur mycket av mitt liv jag lägger ner i det. Omedelbar effekt blev att jag har börjat försöka ta mig tid till annat, framför allt familj och vänner. I helgen kändes det bra att vara lite "ledig" och umgås med paranteserna och fira fars dag, igår kom ångesten över att jag inte alls hunnit med allt jag måste göra. Skall nog snart hitta en bra balans.

Känner dock att det är nog faktiskt till hjälp att jag klockar mig, kommer nog leda till nått bättre. Ångest över att inte hinna med får jag ganska ofta ändå, så detta är nog ett bra sätt för mig att strukturera upp min dag och jobba i avsatta perioder istället för att jobba hela tiden.

Jessica

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 573
    • Namnsmycken, Inredning & Presenter
« Svar #11 skrivet: november 11, 2008, 18:16:38 PM »
Jag lägger också en himla massa timmar på företaget, får nog lov säga dygnet runt (nu när nublu uppmärksammat att man inte kan räkna bort nätterna  ;)) Nä men skämt åsido, 50 timmar som Pallas skrev, låter rimligt i mitt fall också.

mmaddee

• Entusiast
  • Antal inlägg: 140
    • En kvinnas vardag på den skånska sydkustens riviera
« Svar #12 skrivet: augusti 11, 2009, 17:54:34 PM »
tja 25-30 timmar