Författare Ämne: Flera jobb eller verksamheter?  (läst 4866 gånger)

Patsy

• Beroende
  • Antal inlägg: 257
    • Botanic City
Flera jobb eller verksamheter?
« skrivet: oktober 30, 2008, 18:12:45 PM »
Michan har tidigare ställt frågan om ni kan leva på er verksamhet, och många (inklusive jag själv) kan ju inte det.

Jag är lite nyfiken på vad ni lever på? Har ni fasta jobb, nån annan verksamhet eller rika partners? :-)

Själv har jag två verksamheter (i samma enskilda firma): Dels butiken/webbutiken, som är det jag vill utveckla och leva på i framtiden, och dels är jag översättare. Mitt stora problem är att arvodena för översättningar är så låga att jag måste jobba många och långa timmar för att få ihop till en lön, och då finns det varken tid eller energi över till butiken. Jag skulle gärna hitta nåt annat att göra vid sidan om, men översättningens stora fördel är att jag är väldigt flexibel. Så jag sitter fast, känns det som. Jag har kunnat leva delvis på min man i perioder, men efter nyår kommer han antagligen också att starta eget, och inkomsten blir osäkrare (fast det ska bli kul!) Min butik är ganska säsongsbunden, så jag funderar på att dra igång en liten grossistverksamhet också, eller kombinera den med nåt annat. Frågan är vad...  :-\

Hur gör ni andra?

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
SV: Flera jobb eller verksamheter?
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2008, 18:37:26 PM »
Jag kan inte heller leva på min verksamhet än iaf. Överlever tack vare att vi har låga levnadsomkostnader och att maken betalar i princip rubbet. Fast det funkar ju bara ett tag. Funderar på att försöka få in en fot som föreläsare och mentor på gymnasiet här i stan. Ett och annat om entreprenörskap och e-handel har man ju lärt sig.  ;)
Livet är en enda stor gråzon

sunny73

• Medlem nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • www.coolit.nu
    • Coolit
« Svar #2 skrivet: oktober 30, 2008, 20:51:58 PM »
Jag kan inte heller plocka ut någon lön ännu,men tänkte se om det går och ta ut något efter jul......har ju butik som  har haft öppet i snart 1 år(öppnade 15 nov-07)och nu i somras startade ju jag en webbutik,men den har ju inte gett några pengar ännu utan har ju kostat en del istället.Vi har låga levnadskostnader så vi har klarat oss än så länge men fick börja nalla på sparkapitalet för att investera lite i företaget,men då fick jag en oväntad summa pengar (170,000 kr)så då hänger jag med ett tag till;D

FashionSense

• Veteran
  • Antal inlägg: 524
    • FashionSense Sweden
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2008, 22:17:49 PM »
Allt jag tjänar i min firma stannar där. Jag har inte tagit ut något själv utan satsar det på att utveckla firman. För min egen försörjning är jag fast anställd och jobbar heltid. Så det är inte utan att man ibland känner att tiden inte räcker till, men jag kommer från en underbar familj som ställer upp och hjälper till med att hämta/lämna varor, skriva produktbeskrivningar, assistera med partyverksamheten och ta produktfoton. Det är inte dumt med en erfaren fotograf i familjen. Har dock skaffat egen kamera med makroobjektiv nu (Nikon D300) för att kunna göra allt själv. Har stort kontrollbehov och vill styra alla detaljer. Det är mitt företag och jag har en tydlig bild över hur jag vill driva det. Är dock enormt tacksam och lyckligt lottad som får ett sånt stöd.

Min förhoppning är ju att kunna leva på företaget med tiden, men det ser jag som år tills dess. Vill minnas att jag hört eller läst nånstans att ett företag behöver tre år på sig för att bli så pass etablerat att det kan stå på egna ben.
Välkommen in till www.fashionsense.se!

um khaled

• Entusiast
  • Antal inlägg: 119
« Svar #4 skrivet: oktober 31, 2008, 12:53:18 PM »
Min webbutik kan har jag ej haft så länge men den är planerad att ha bara som en extra inkomst eller att investera i nya produkter. Har levt på min man sen innan sommaren men har nu börjat jobba ca 20 timmar i veckan så jag får in lite iallafall.
Öppnar sen min fysiska butik till våren -09 och hoppas att efter några månader kunna plocka lite lön.

gullan

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1061
    • Gullgrodan
« Svar #5 skrivet: november 02, 2008, 11:00:13 AM »
Har nu haft min webbutik i drygt ett halvår, och det är nog långt kvar innan jag kan ta ut någon lön.
Jobbar heltid 3-skift på ett härden(industrin) och känner mig ständigt trött och ligger efter med allt. Sambon har eget tillsamans med en annan kille och 5 anställda, så han börjar äntligen få lön.

Jag har nyligen blivit varslad, och än fast jag är lite orolig så känns det ganska skönt om jag skulle vara utan arbete ett tag och få komma ikapp här hemma.

Skulle vilja utveckla mitt företag och flytta till thailand några år och driva det därifrån  ;D

FashionSense

• Veteran
    • FashionSense Sweden
« Svar #6 skrivet: november 02, 2008, 18:39:12 PM »
Ja Gullan, Thailand låter inte dumt. Det är många som gör det numera, driver sina företag med bärbara från en strand i Thailand. Det kan vara nått att sträva efter kanske.

Ida

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1500
« Svar #7 skrivet: november 02, 2008, 18:44:33 PM »
gud vad härligt det låter!!!!
Men hur skickar man varor därifrån  ;)

sunny73

• Medlem nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • www.coolit.nu
    • Coolit
« Svar #8 skrivet: november 02, 2008, 19:22:12 PM »
Skulle jag också gärna vilja veta :)Själv planerar jag en resa till thailand med barnen i januari,men det blir bara i 2 v.....Kanske får man mersmak eller så längtar man väl hem :)

FashionSense

• Veteran
    • FashionSense Sweden
« Svar #9 skrivet: november 03, 2008, 18:06:27 PM »
För mig hade det inte funkat att jobba från Thailand, iaf inte än. De som jag läste om sysslade med annat. En översatte och en annan telefonsupport/kundtjänst, samtalen kopplades via nätet på nått sätt, så hon satt med headset på beachen. Kommer inte ihåg några närmare detaljer, men det måste väl varit något eget? Min chef hade aldrig tillåtit att jag satt och jobbade från ett annat land. Hade iofs inte i mitt jobb varit genomförbart, men ändå.

Tess

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1041
« Svar #10 skrivet: november 03, 2008, 20:03:54 PM »
Jag är oxå sugen på att bo i Thailand i några år (till att börja med) och driva företag!
Men då får det bli något annat än Coozy. Då får det ha något med internet att göra.. webbutvekling av något slag.

**I still dream on**

Annars har jag en 75% tjänst här i kommunen, känns tryggt att ha det som grund!
« Senast ändrad: november 03, 2008, 20:05:38 PM av Tess »

Jessica

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 573
    • Namnsmycken, Inredning & Presenter
« Svar #11 skrivet: november 03, 2008, 20:16:11 PM »
Jag kan inte heller leva på min verksamhet, just nu återinvesteras alla pengar som rullar in. Lever gör vi på sambon  ;D

Än så länge har jag min fysiska butik öppen på halvfart, och det är väl i samband med att den kommer öppna heltid, som min plan är att kunna plocka en åtminstone liten lön. Och när det blir, vet jag i ärlighetensnamn inte. Jag är inte typen som planerar, även om jag känner att det vore bra med en liten framtidsplan...  ;)

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 963
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
« Svar #12 skrivet: november 03, 2008, 22:10:04 PM »
Jag har bara mitt företag.
Lever på det.

Då jag sade upp min fasta anställning "efter" föräldraledigheten trodde jag att jag skulle kunna jobba "på ett riktigt jobb" åtminstone 50%.
Och så hade jag ju min dröm, att om jag inte hittade något vettigt jobb som verkligen intresserade mig skulle jag kunna förverkliga min dröm - vilket till en böjan skulle kräva ett års studier - vilket jag trodde jag skulle kunna göra på distans samtidigt som jag drev Älskade Barn.

Jag har mycket svårt att göra någonting halvhjärtat, eller att slöa på soffan... :-\

Nu hinner jag tyvärr varken eller.
Jobbar typ 200% ( det är ju så roligt!!) och blir i dagarna anställd av mitt eget AB.
*Känns stort*

FashionSense

• Veteran
    • FashionSense Sweden
« Svar #13 skrivet: november 03, 2008, 22:13:37 PM »
Grattis Tian! Kul att det går så bra för dig. Det är rätt inställning, man skall inte göra nått halvhjärtat. Skall du satsa så satsa med allt du har att ge - och kanske lite till.  ;)

Sirlig

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Sirlig pärlor
« Svar #14 skrivet: december 02, 2008, 12:43:13 PM »
Jag lever också på min verksamhet som jag har haft ca 3 år. Webbutiken är basen i företaget och sen har vi en fysisk butik, kursverksamhet och deltar i några mässor per år. Det är inte lättförtjänta pengar men underbart med frihet.
Min pärlbutik hittar du på:
http://www.sirlig.se