Författare Ämne: Ehandelslösning  (läst 8389 gånger)

Malin

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1604
    • barnlycka.se
Ehandelslösning
« skrivet: augusti 16, 2008, 09:27:13 AM »
Nu vill jag byta. Jag är sååååååååå less på eurovator som lovar uppdateringar 4gånger på år- vi har nu haft butiken i ett år ochj inte en enda nyhet har de kommit med. Rabattkoder var ett krav när vi valde dem och då lovade de heligt att de strax skulle komma- och inte har de kommit äänu- nu säger de dessutom att de aldrig lovat oss.
den nya lösningen med förbättringar skjuts upp heeeela tiden och jag börjar tro att det inte alls är nån på gång.

så- alltså vill jag byta. Men nu är det ANDRA gången jag byter isåfall och det är ett fruktansvärt jobb att flytta en hel butik- så det här skall vara SISTA GÅNGEN

alltså- VILKEN LÖSNING ÄR DEN ABSOLUT BÄSTA? vad har ni hört, provat mm.

Jag kräver följande;
1. Rabattkoder
2. Betallösningar;
*kort via DIBS
*fakturera mig inkl. dela upp betalningen
* snabbkassa (det vill säga man fyller bara i sitt personnr så kommer resten automatiskt)
*direktbetalning
3. seovänliga produktsidor

Har funderat på Pangora room, kostar typ 60 000kr för en komplett lösning, men får man upp avslutningsfrekvensen så är det ju värt det i längden.

SÅ TIPS ANYONE?!?!
glöm inte bort min fina blogg!
http://barnlycka.blogg.se/

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1649
  • Ingen kund är obetydlig, ingen fråga är för dum!
    • Webbia
SV: Ehandelslösning
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2008, 11:06:01 AM »
Jaaa, du! Eurovator var mitt bästa förslag, och tro mig jag har letat runt bland mååånga olika företag! :o

Men! Nu håller jag på att förhandla fram en webshop som innehåller i princip allt som jag önskar i en webshop (och det är inte lite!).. se här mina önskemål i dagsläget, kom gärna med fler tips eftersom jag inte har så mycket erfarenhet (förutom med en oscommerce-butik som bara fanns ute i ett år) av e-handel:

• Fri trafik, obegränsat antal varor och omsättning.
• Fri support via e-post, helst också via telefon.
• Manual.
• Obegränsat antal varunummer, varugrupper och produktvarianter t ex färg, storlek, etc samt bilder som kopplas till de olika attributen (t ex färg, sort).
• Lagerstyrning av produkter och produktvarianter.
• Visning av lagerstatus för varje enskild vara. T ex "Finns i lager".
• Möjlighet att begränsa ordrar till lagersaldot, dvs ingen beställning möjlig för varor som är slut på lager.
• Stöd för mängdrabatt kopplad till samtliga produkter.
• Kunna knyta produkt till flera grupper.
• Automatisk borttagning av slutsålda varor och lagerstyrning.
• Statistik över besökare.
• Statistik för total omsättning.
• Statistik för mest sålda varor.
• Export av kunddata.
• Export av orderdata. 
• Fri design.
• Fri konfiguration av texter, knappar, länkar och butiksinformation.
• Stöd för uppladdning av dokument.
• "Tipsa en vän"-funktion.
• Avancerad sökning via t ex pris samt grupp.
• Säker krypterad betalning över SSL.
• Svenska betalsystem.
• Olika leveransformer och betalformer (t ex förskottsbetalning och faktura, postens leveranssätt och privpak).
• Stöd för variabelt fraktpris kopplad till köpsumma.
• Stöd för fast eller procentuell fraktkostnad per köpesumma.
• Komplett orderhantering med stöd för utskrift av orderbekräftelse och faktura.
• Automatisk sändning av orderbekräftelse via e-post till kund vid köp samt redigering av ordern.
• Orderöversikt med nya, expedierade samt avslutade ordrar.
• Orderstatus där kunden kan följa orderhantering av sin order via eget login.
• Automatgenererad e-post till butiksägaren vid inkomna ordrar.
• Stöd för redigering av kundregister.
• Igenkänning av återkommande kunder. 
• Stöd för mängdrabatt utifrån en orders totala belopp.
• Stöd för EAN koder.
• Stöd för alternativ leveransadress. 
• Stöd för integrerat nyhetsbrev.
• Inga frames
• Möjlighet att kontrollera och kontakta kunder som lagt varor i kundvagnen utan att beställa.
• Enkel administration där man som webshopsägare loggar in och administrerar produkterna osv utan att behöva kunna html eller annan kodning, som en cms.
• Val för moms, valuta, språk osv (ska helst finnas i åtminstone engelska och svenska, gärna fler språk och valutor)
• Inga frames och SEO-optimerad
• Svenska betalsystem
• Rabattkodsmöjligheter
• Möjlighet att kontrollera kunder som lagt varor i kundvagnen utan att beställa.
• Enkel administration
• Val för moms, valuta, språk osv
• Fraktberäkning

Hur mycket detta kommer kosta för kunderna är inte helt klart, men det är inga 60 000 kr! Möjligtvis att det kanske kommer ligga på omkring 10 000 kr i engångskostnad, och sedan äger du din butik helt själv, du kan ta hjälp med den från flera håll (t ex om du inte är nöjd med mig som leverantör så tar du med dig butiken och vänder dig till någon annan - t ex en programmerare - som kan ändra de sakerna med din butik som du önskar utan att för den skull göra om hela butiken)..

Men. Det kommer dröja lite innan det är helt klart, tyvärr.. Inte alltför länge hoppas jag, men vi kommer inte kunna flytta din shop under nästa vecka.. SÅ det är ju om du har ork att vänta någon månad eller om du vill flytta den redan nu.. men då har jag som sagt inga bättre förslag på leverantör! :-\
Webbshop, hemsida, visitkort eller vad du nu behöver!
www.webbia.se

Malin

• Moderator
  • Alltid här ?
    • barnlycka.se
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2008, 11:43:53 AM »
oj, vilken bra lista du kom med!  :)
skall verkligen fundera över kompletterande krav.

lite småsaker som skulle förenkla väldigt;

* kvitton som är designade efter de papper där det är en klisteradresslapp i högra hörnet, så får man adressetikett och kvitto på en gång. sparar extra jobb! kreditor har så idag, men skulle vilja ha så för alla kvittoutskrfter, även förskottsbetalning mm.
* möjlighet att skicka samma mail till flera utvalda kunder (som tex väntar på en viss vara) utan att behöva leta fram deras adresser (typ i orderlistan, kunna markera och sen skicka medd) jag fantiserar nu som du märker  ;D
* FRÅGA I KASSAN; HUR HITTADE DU OSS! EN RULLLISTA MED ALTERNATIV. JÄTTEVIKTIGT!
* Kunna se vilka källor som gett mest trafik varje dag.
* Varje produktkategori skall kunna sortera varor i en viss ordning. På nyheter vill jag tex inte att de skall sortras i bokstavsordning utan efter uppdatering. I en annan kategori kanske jag vill ha dem på ett annat sätt osv. I Eurovator får du ge varje prod ett nr som de sen behåller i ALLA kategorier, vilket stör då endel produkter är med i flera olika.

jag återkommer  ;D

klart jag kan vänta, jag vill ju ha det BÄSTA!

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2008, 13:09:16 PM »
Jag funderar också på ett byte. Inte för att OSC är dåligt men Nublu börjar växa ur den. Jag vill ju gärna ha ett system som klarar av presentkort och som kan erbjuda trogna kunder lite extra rabatt eller förmåner. Och precis som Malin så har jag inte lust att göra så många flyttar - 700 kunder i databasen är några stycken...
Livet är en enda stor gråzon

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
    • Webbia
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2008, 21:54:21 PM »
Hej tjejer!
Tack för att ni gav mig en spark i baken! ;D

Nu har jag hittat en heeelt fantastisk samarbetspartner! Vad sägs om ALLA nedan specifierade önskemål (och några fler)?? För troligtvis ca 5 000 kr exkl moms (vissa funktioner kostar extra, som t ex betalsystem)?? Inkl design (av mig) men exkl tillägg av varor, men däremot import av produkter i databas om ni har en sådan.. (även import av kunddatabas osv så klart!)
Några extrafunktioner tillkommer på köpet, som jag inte ens hade tänkt på: Blogg, återställd varukorg för återvändande kunder och "Under konstruktion" när man startar upp eller ändrar i webshopen och så vidare! :)

Kan någon komma på fler önskemål eller krav så jag kan kontrollera dem mot min leverantör redan nu?

Jag ska sätta mig i helgen och göra i ordning en avancerad demoshop så ni får kolla igenom den ordentligt! :)
« Senast ändrad: augusti 16, 2008, 21:56:30 PM av Pallas Athena »
www.webbia.se

Tess

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1041
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2008, 07:41:15 AM »
Häftigt Pallas, det låter ju hur bra som helst! Jag tycker även att du verkar fått med det mesta som en shop ska innehålla.
Det ska bli väldigt spännande att få kika i demoshopen.

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
    • Webbia
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2008, 22:56:02 PM »
Sorry, har inte hunnit med att sätta ihop en demo.. :-\ (Klantiga jag trodde på allvar att det var fredag igår när jag skrev det - snacka om att vara desorienterad när man har sysselsättning i princip 24-7)! :o) Men jag hoppas på att hinna med det imorgon eller tisdag..  :-[
www.webbia.se

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2008, 05:41:44 AM »
Det är lugnt Pallas. Ingen av oss sitter i sjön - än.  ;) :-*
Livet är en enda stor gråzon

Malin

• Moderator
  • Alltid här ?
    • barnlycka.se
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2008, 08:54:55 AM »
ingen panik, vi väntar!

det brinner ju inte  :)

Mia

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 821
    • sessan o. sus
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2008, 10:55:44 AM »
Pallas: vilken önskelista! Ska följa det med spänning!

aha

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Kretsa
« Svar #10 skrivet: augusti 18, 2008, 11:41:25 AM »
Mycket av de funktionerna finn i OSCommerce Max som jag använder till min webbshop www.kretsa.se . Men då måste man pyssla själv med den så lite kunskaper eller extrem envishet behövs också.
AHA

gullan

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1061
    • Gullgrodan
« Svar #11 skrivet: augusti 18, 2008, 21:53:40 PM »
Följer också med spänning. Börjar tröttna på att vissa saker saknas.

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
    • Webbia
« Svar #12 skrivet: augusti 27, 2008, 22:06:59 PM »
Nu måste jag fråga er tjejer, för jag har ett dilemma (kan inte bestämma mellan två leverantörer): Är det viktigast med ett lågt pris men några av de önskade funktionerna saknas (förklaring följer) eller är det viktigare att ni kan få i princip precis allt ni vill ha, men till ett lite högre pris?

Den leverantören som jag nämnde nedan visade sig inte riktigt innehålla allt jag önskade.. :-\ Det går t ex inte att få bilder kopplade till olika attribut (som t ex färg), de har frames (men osynliga (?) och SEO-optimerade enligt dem) och designen är visserligen oerhört stilren och snygg, men dock något begränsad. Denna shopen är en befintlig modul, och som många andra sådana så består den därför av förutbestämda funktioner och man kan inte direkt önska något utöver dem. MEN. Den shopen kan jag erbjuda er (inkl design) för 5 000 kr exkl moms och då är det enda som tillkommer, webbhotellet och domänen (ca 1000 kr per år) samt eventuell support (vid installationen ingår support, men löpande support kostar 70 kr per ärende)..
En annan viktig aspekt är att många kunder använder denna shopen över hela världen sedan många år, dvs vi vet att den mest troligt är säker, trygg och buggtestad och support- och uppdateringsmöjligheterna kommer inte försvinna pga konkurs.

Å andra sidan har jag fått möjlighet att samarbeta med en duktig kille (som redan har några webbshopar ute på marknaden!) som kan sätta ihop en webshop utan begränsningar. Ni får det ni vill ha, plus lite till. Har ni haft shopen i flera år och har insett att det är en del funktioner som många färdiga moduler saknar, så kan ni få det nu. Men priset kommer då troligtvis att hamna på mellan 10 000 och 20 000 kr. Men samma sak där, det som kommer tillkomma är enbart det som ni själva styr över, dvs webbhotell mm! Designen blir precis som ni vill ha den, tilläggsfunktioner som Tipsa en vän osv kan placeras var som helst, man kan styra allt från rabatter och beställningar till order- och kvittoutseenden. Det som är nackdelen med den här versionen är ju det som är fördelen med den andra, dvs inte lika trygg mm. Och dessutom blir det nog så att ju fler önskemål, desto dyrare. MEN! Ni kan isåfall köpa en "enkel" shop nu, och lägga till de funktioner efter hand som ni inser att ni behöver, mot kostnad så klart..

Snälla, kom med era värdefulla åsikter!

Edit: Stavfel..
« Senast ändrad: augusti 28, 2008, 21:36:30 PM av Pallas Athena »
www.webbia.se

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
    • Webbia
« Svar #13 skrivet: augusti 28, 2008, 21:36:03 PM »
Ingen som vill komma med någon åsikt?  :-\
www.webbia.se

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #14 skrivet: augusti 28, 2008, 21:39:59 PM »
Nu måste jag fråga er tjejer, för jag har ett dilemma (kan inte bestämma mellan två leverantörer): Är det viktigast med ett lågt pris men några av de önskade funktionerna saknas (förklaring följer) eller är det viktigare att ni kan få i princip precis allt ni vill ha, men till ett lite högre pris?

Den leverantören som jag nämnde nedan visade sig inte riktigt innehålla allt jag önskade.. :-\ Det går t ex inte att få bilder kopplade till olika attribut (som t ex färg), de har frames (men osynliga (?) och SEO-optimerade enligt dem) och designen är visserligen oerhört stilren och snygg, men dock något begränsad. Denna shopen är en befintlig modul, och som många andra sådana så består den därför av förutbestämda funktioner och man kan inte direkt önska något utöver dem. MEN. Den shopen kan jag erbjuda er (inkl design) för 5 000 kr exkl moms och då är det enda som tillkommer, webbhotellet och domänen (ca 1000 kr per år) samt eventuell support (vid installationen ingår support, men löpande support kostar 70 kr per ärende)..
En annan viktig aspekt är att många kunder använder denna shopen över hela världen sedan många år, dvs vi vet att den mest troligt är säker, trygg och buggtestad och support- och uppdateringsmöjligheterna kommer inte försvinna pga konkurs.

Å andra sidan har jag fått möjlighet att samarbeta med en duktig kille (som redan har några webbshopar ute på marknaden!) som kan sätta ihop en webshop utan begränsningar. Ni får det ni vill ha, plus lite till. Har ni haft shopen i flera år och har insett att det är en del funktioner som många färdiga moduler saknar, så kan ni få det nu. Men priset kommer då troligtvis att hamna på mellan 10 000 och 20 000 kr. Men samma sak där, det som kommer tillkomma är enbart det som ni själva styr över, dvs webbhotell mm! Designen blir precis som ni vill ha den, tilläggsfunktioner som Tipsa en vän osv kan placeras var som helst, man kan styra allt från rabatter och beställningar till order- och kvittoutseenden. Det som är nackdelen med den här versionen är ju det som är fördelen med den andra, dvs inte lika trygg mm. Och dessutom blir det nog så att ju fler önskemål, desto dyrare. MEN! Ni kan isåfall köpa en "enkel" shop nu, och lägga till de funktioner efter hand som ni inser att ni behöver, mot kostnad så klart..

Snälla, kom med era värdefulla åsikter!

Edit: Stavfel..

Jag för min del betalar hellre lite mer men får alla de funktioner jag önskar.
Men samtidigt vill jag ha en säker butik. Svårt dilemma..
Jag röstar på alternativ 2.  Funktionerna är viktiga för mig.