Författare Ämne: Filmer!  (läst 7926 gånger)

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
SV: Filmer!
« Svar #45 skrivet: september 30, 2010, 05:49:05 AM »

Sen såg jag nyligen PS I love you. Jag hade hört talas om att den skulle vara så förbaskat bra, men jag har sett trailern och tyckte inte den verkade så bra. Kärleksfilmer brukar inte gå hem hos mig. En kompis hade den så jag lånade den, tänkte att jag skall se vad det är alla är så lyriska över och de hade rätt. I stand corrected. Den var bra, den var riktigt bra tyckte jag. Det ligger en subtil humor genom hela filmen i hur de umgås, sen finns det många scener med humor som fick mig att skratta så jag grät. Den är ju dock sorglig också, det är liksom grunden till allt det roliga som händer och jag får väl erkänna att jag grät lite av sorg också. Det brukar jag inte göra! Jag kastades mellan glädje och sorg, men det var en riktig feel-good-film.

Jag gillade också filmen, och jag rekommenderar dig att läsa boken.
Otroligt bra, inte alls samma historia som i filmen.  Men samma grund.
En riktigt bra bok.

FashionSense

• Veteran
  • Antal inlägg: 524
    • FashionSense Sweden
« Svar #46 skrivet: september 30, 2010, 08:12:07 AM »
Jag blir faktiskt sugen på att läsa boken nu när jag sett filmen. Har även läst Fantomen på Operan. Man ser tydligt vilka delar de lyft ut och så vidare, men samtidigt är det inte alls samma sak. Både film och bok är väldigt bra, fast på sina egna vis. Har nått slutsatsen att så länge Gerry sjunger så har filmen potential  ;D
Välkommen in till www.fashionsense.se!

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #47 skrivet: september 30, 2010, 08:31:55 AM »
Jag blir faktiskt sugen på att läsa boken nu när jag sett filmen. Har även läst Fantomen på Operan. Man ser tydligt vilka delar de lyft ut och så vidare, men samtidigt är det inte alls samma sak. Både film och bok är väldigt bra, fast på sina egna vis. Har nått slutsatsen att så länge Gerry sjunger så har filmen potential  ;D

filmen är amerikaniserad, boken utspelar sig i Dublin och dom är alla irländare.

Tydligen är den skriven av en ganska ung tjej som fått mycket lovord för sitt sätt att illustrera sorg.
Jag lyssnade på den som talbok och då var det Tuva Novotny som läste. Riktigt bra.
Undra om jag inte skall lyssna på den igen.. hmm.. kanske idag :-)

FashionSense

• Veteran
  • Antal inlägg: 524
    • FashionSense Sweden
« Svar #48 skrivet: september 30, 2010, 12:56:36 PM »
Där ser man, det är ju viss skillnad. Den irländska dialekten är så härlig så det hade inte gjort något om de var där mer, även om Gerrys försök till irländska är i sanningens namn ganska bedrövlig. Hans skotska dialekt är desto skönare. Fast jag tycker filmen funkar med det upplägget, USA/Irland. Det blir ju mycket humor med resan, framför allt när de är ute med båten.  Tycker jag låter som en bra idé  ;D Att lyssna på den igen alltså, jag lyssnar på filmmusiken från både den och fantomen på operan om och om igen...  :-[
Välkommen in till www.fashionsense.se!