Författare Ämne: Svartlistning!  (läst 27322 gånger)

Car

• Entusiast
  • Antal inlägg: 160
SV: Svartlistning!
« Svar #30 skrivet: september 10, 2008, 14:26:21 PM »
Hewal har ringt mig med. Tyckte det lät rätt bra, men bad de maila information då jag var på stan just då.
Hann då kolla upp med andra företagare, och fick då höra att de inte var nåt att ha.

Dessutom har Yellow register ringt mig TVÅ gånger (måndag o tisdag), och jag tackade nej båda gångerna  ;)

Problemet är ju att de låter så trevliga och seriösa. Anledningen till att jag tackade nej (hade inte hört om de innan) var för att jag inte fick fundera på saken, och då blir det blankt NEJ.
Ett seriöst företag ger dig chans att fundera genom saken

Mia

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 821
    • sessan o. sus
« Svar #31 skrivet: september 24, 2008, 09:24:58 AM »
Blev uppringd av ACE Online idag så dom kör tydligen ett race igen *varning*. Fick fråga var han ringde ifrån för det sa han inte från början, redan där var han körd. Dom vet kanske med sig att dom inte "svalnat" ännu?

RonjaM

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
« Svar #32 skrivet: september 29, 2008, 21:39:38 PM »
Blä! Nu ringde Ventelo företag häromdagen och ville "uppgradera" mitt telefonabbonnemang som f ö är privat. Hur kan de uppgradera något när jag inte har deras tjänster ens från början? Jämrans kålhuvuden! Fattar de inte att ryktet hunnit före dem när de ringer?  :o

En tråkig sanning: Jag har jobbat som teleförsäljare; hela strategin är denna att man ska ringa upp kunderna, prata snabbt och tala om att man bara ska uppdatera och ge dem lägre priser, när det i själv verket handlar om en portering(flytta numret från kundens nuvarande operatör till den man ringer från) detta innebär att kunden måste betala ut den bindningstid de redan har PLUS att de måste betala den nya bindningstid de får. Deta ska man förståss inte nämna för kunden, helst ska man ta reda på vad de har för operatör och få det att låta som att man ringer från deras befintliga operatör....
Det ÄR sinnessjukt. Numera brukar jag bara skratta och säga att jag inte har nåt företag och att de ringt fel
Din Stil Vilhelmina

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
« Svar #33 skrivet: september 30, 2008, 07:53:21 AM »
Jo, jag har också jobbat på callcenter så jag vet att telefonsälj kör de fulaste knepen. Inte undra på att allmänheten vill ha skottpengar på telefonförsäljare.  ;)
Livet är en enda stor gråzon

Beth

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Beth Hansson Grafisk form
« Svar #34 skrivet: oktober 08, 2008, 11:50:16 AM »
Hej!
Det här har jag plankat rakt av från Svensk Småföretagsförening. Kan vara användbart om man har otur.
Gå in på deras hemsida och läs mer: www.svensksmaforetagsforening.se

Åtgärder för telefontjänster

1 Skriv till företaget att du:
   inte har använt företagets tjänster
   anser att du inte har ingått något avtal
   inte anser dig skyldig att betala fakturan

2 Skriv fakturanummer, fakturabelopp, datum, texta ditt namn (viktigt!) och din adress och e-postadress.

3 Ta kopia av brevet eller skriv ut och spara e-postmeddelandet innan du skickar iväg det.

4 Om du får påminnelse skickar du bara ett nytt brev med samma innehåll som i punkt 1. Du kan använda en kopia av det första brevet och bara ändra datumet.

5 Om bolaget ändå skulle lämna över ärendet till ett inkassobolag som får i uppgift att driva in pengarna, och du får ett inkassokrav - skriv ett nytt brev. Den här gången skall du skicka det till både företaget och inkassobolaget. Detta brev kan se likadana ut som de tidigare brev du skickat. Lägg till att du tidigare har skrivit till företaget och förklarat att du inte anser dig skyldig att betala.

6 Du riskerar inte att få någon betalningsanmärkning om du gör såhär. Om bolaget går till domstol är det upp till dem att bevisa att det finns ett avtal för att bolaget skall vinna.

Bloggexpert

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
« Svar #35 skrivet: oktober 13, 2008, 12:25:33 PM »
Kanske det mest beprövade tipsen: svenskhandel.se
Ganska frekvent uppdatering om vilka företag man bör undvika!  :)

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
« Svar #36 skrivet: november 03, 2008, 11:10:53 AM »
Nu har HittaDirekt ringt igen. De ringer från ett Jönköpingsnummer dvs 036 i riktnummer. Så ringer någon okänd från Jönköping och ni inte orkar höra på säljjidder så strunta i att lyfta på luren.  ;D
Livet är en enda stor gråzon

Mia

• Moderator
  • Fast
    • sessan o. sus
« Svar #37 skrivet: november 12, 2008, 15:25:32 PM »
Kära gamla HittaDirekt.se... var det någon som nämnde ordet "skottpengar" tidigare i tråden? ;)

Mia

• Moderator
  • Fast
    • sessan o. sus
« Svar #38 skrivet: februari 26, 2009, 16:34:14 PM »
Varningsdags igen >:( >:( >:( >:(
Fick samtal nyss från isabelle på itsverige.se. Erbjudandet och upplägget lät misstänkt likt det som isa på hittadirekt.se lurade på mig en gång i tiden. Frågade henne om det möjligen var isa från hittadirekt men det undvek hon att svara på... Hon sa att man skulle få all info på papper och sedan pratade hon vidare. Vilket papper, faktura eller?, frågade jag. Ja, så var det men den detaljen missade hon ju att tala om. Så dåligt, hemsidorna ser till och med likadana ut. Dessutom ringde hon från ett Jönköpingsnummer (036711996). JAG RESER RAGG!!!

Har dessutom hittat uppgifter om att itsverige.se och hittadirekt.se har gemensamma nämnare...

OCH JAG VILL FORTFARANDE INTE ENS HA DOM BAKOM MITT UTEDASS!!! :P (läs tidigare i tråden)

Mia

• Moderator
  • Fast
    • sessan o. sus
« Svar #39 skrivet: februari 26, 2009, 16:54:53 PM »
Anya: BESTRID BESTRID BESTRID!

FashionSense

• Veteran
  • Antal inlägg: 524
    • FashionSense Sweden
« Svar #40 skrivet: februari 26, 2009, 17:04:11 PM »
Den senaste tiden har jag också fått fler säljsamtal, vet inte om det är krisen som stressar på dem. Alla inleder med att det är dags att förnya och vi vill bara dubbelkolla dina uppgifter. Där avbryter jag dem och frågar vad kommer detta kosta mig? Så blir de lite svajande och undvikande men jag säger inget förrän de svarar på frågan. Under tiden googlar jag dem  ;D Gäller att vara vid en dator när de ringer. Så när de då säger vad de kostar och frågar om jag inte vill ha kvar tjänsten så svarar jag med att jag var inte medveten om att jag hade den från början. Jag har inte tecknat nått med er och inte har jag fått några besökare via er, så nej tack, jag vill inte ha tjänsten. Har hittills funkat bra.

Självklart skulle jag överväga att teckna om det var något som jag tror är rätt för firman, men hittills har det inte varit det. Sen är jag lite skeptisk till detta med att tacka ja till telefonförsäljare, för när man frågar dem om saker så får man de svar man vill ha, men när de skall spela in avtalet så är inte den informationen med. Har förvisso bara testat en gång och det får nog bli sista gången. Skulle testa mobilt bredband från Tele2. Enligt säljaren, jag grillade honom, så skulle jag få mobilt bredband kostnadsfritt att prova i två månader och om jag var nöjd var det bara att behålla annars var det bara att säga till så skulle de skicka en retursedel. När det var dags att spela in avtalet så utelämnade han massor av saker och jag avbröt honom i under inspelningen och ställde frågan igen så han han fick svara på nytt så det kom med. Tog evighet innan jag fick det och jag hade det inte i två månader för provtiden började i och med samtalet och allt skulle vara returnerat inom 2 mån från det datumet. Såg dessutom detta erbjudandet på deras hemsida och där stod det att om man valde att inte fortsätta med abonnemanget så skulle man få betala för en startavgift. Så den hade jag kanske åkt på om jag inte frågat honom om den information han utelämnade under inspelningen.

Det är helt enkelt inte värt risken och besväret med att lägga ner tid och möda på att hävda sin rätt om det inte blir som det är sagt. Enklare att redan från början säga nej. Är det nått företaget behöver så söker jag upp det.
Välkommen in till www.fashionsense.se!

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
« Svar #41 skrivet: maj 05, 2009, 20:00:08 PM »
Hitta Direkt! Gick på det men lyckades ta mig ur.
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

sunny73

• Medlem nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • www.coolit.nu
    • Coolit
« Svar #42 skrivet: maj 12, 2009, 13:36:49 PM »
Tack för att ni finns tjejer !
Angelica på  IT Sverige ringde igår och gav mig ett fantastiskt erbjudande,men äntligen har jag lärt mig att be att få skriftlig info och hinna kolla lite här på forumet innan jag svarar ;DJag tror jag avstår från deras sk erbjudande >:(

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
« Svar #43 skrivet: maj 12, 2009, 14:26:36 PM »
Hitta Direkt! Gick på det men lyckades ta mig ur.

Skönt att du tog dig ur - tror nog man ska akta sig för dom.  :)
Ja, jag drämde till med ett EG-direktiv och då var det inga problem :)
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

Mia

• Moderator
  • Fast
    • sessan o. sus
« Svar #44 skrivet: maj 12, 2009, 15:23:36 PM »
EG-direktiv - det var bra. Sätter genast upp det argumentet på bra-att-ha-listan-mot-säljare-med-fula-knep...  ;D

Jag också! Tack för tipset :)