Författare Ämne: Returer pga felaktiga adressuppgifter  (läst 491 gånger)

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
Returer pga felaktiga adressuppgifter
« skrivet: augusti 10, 2011, 11:45:22 AM »
Har ett ökande problem med att kunderna inte uppdaterar sina adress-uppgifter. Då kommer paketen i retur till mig och måste sändas på nytt.

Jag vill inte stå för kostnaden för ny frakt och funderar på hur man kan komma åt problemet.

Jag vill ha kvar kunden men varuvärdet är ibland lågt och frakten äter upp mer än vinsten i vissa fall.

kan man be kunden om ny fraktkostnad eller kan det ge negativ respons,som att kunden avstår ordern och kanske inte återkommer.

Funderar på att lägga in en rad i bekräftelsen på ordern om att be kunden kontrollera sina adressuppgifter, men fråga är om de läser det.
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

Tina

• Entusiast
  • Antal inlägg: 125
    • TiKei Mineral Makeup
SV: Returer pga felaktiga adressuppgifter
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2011, 18:03:33 PM »
Vi har samma dilemma. Ofta handlar det om personer som bor hos någon annan och inte har lämnat c/o-adress eller inte har sitt namn på dörren. Hos oss måste kunden skriva i adressen vid varje order, så man tycker ju att det borde bli rätt.
Ändå får vi ofta tillbaka brev med "okänd adress" eller "personen har flyttat". När vi hör av oss till kunderna så tar de bara för givet att vi ska skicka om. Men det kostar ju, som du säger, en hel del och vi har också låga ordervärden ibland.

Sen händer det också ofta att folk inte orkar hämta sina paket i tid utan de går tillbaka hit. Då får vi ett mail att vi ska skicka det igen eftersom de inte har "haft tid att hämta ut det". Ganska surt...
Vi hade en kund som ville ha skickat till Slovenien som inte orkade hämta ut det på TVÅ gånger och ville att vi skulle skicka om en tredje gång. Då känns det som rent utnyttjande.

Sen har vi då norskarna som skiter i att hämta ut om det blir tull på paketet, låter det gå tillbaka (varav hälften aldrig kommer tillbaka hit), kräver tillbaka pengarna och beställer igen för att se om det klarar tullen nästa gång. Väldigt irriterande.

Vi har hittills skickat om gratis, men jag har på sistone undrat om vi inte är lite väl snälla, skulle verkligen stora företag som tex CDON eller Adlibris göra det?
Man vill ju inte gärna ha negativ kritik för en sådan sak heller...svårt det där!

Enligt min erfarenhet är det bara en bråkdel som kollar sina orderbekräftelser....

Så ja, inte mycket hjälp från mig tyvärr =)

kia

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • www.lammboden.se   www.lchfshop.se  www.almungsskafferi.se
SV: Returer pga felaktiga adressuppgifter
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2011, 18:53:08 PM »
Hej
Det är nog rätt bra som Tina skriver att kunden får fylla i adressen varje gång. Då bör det ju inte bli fel. Men å andra sidan, eftersom du har inloggning i shoppen så förväntar man sig att adressuppgifterna ska finnas där. Kanske du kan ha en ruta/sida som kommer upp med adressuppgifterna och sen två val som kunden får kryssa i för att gå vidare. "Adressuppgifterna stämmer " eller "adressuppgifterna stämmer inte" och om de inte stämmer så kommer det upp en ruta/sida igen där man får fylla i nya uppgifter innan man går vidare med beställningen. Om man gör detta och det ändå blir fel adress så kanske det är enklare att kräva ny betalning för frakten. Jag vet bara inte hur svårt det här kan vara att programmera. Jag fick själv en retur på ett postförskott idag, det är hemskt irriterande med returer.