Författare Ämne: Lagar kring utförsäljningar  (läst 1136 gånger)

Josse

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Presenteriet
Lagar kring utförsäljningar
« skrivet: juni 28, 2011, 16:04:12 PM »
Jag ska för första gången ha utförsäljning på ett visst sortiment i webbutiken. Med utförsäljning menar jag att produkterna är prissänkta rejält pga att de är utgående, dvs att vi ska inte sälja dem mer. Det är alltså inte en rea eller ett tillfälligt erbjudande utan produkterna kommer vara prissänkta i en evighet om så behövs ;-)

I fysiska butiker är det ju vanligt att bytesrätt eller öppet köp INTE gäller vid köp av reavaror eller utgående varor. Men funkar det på samma sätt i webutiker? Finns det någon lag som säger att butikerna inte får neka kunden öppet köp vid köp av prissänkta varor?
Om det är fritt fram även för webbutiker att använda sig av detta, finns det lagar kring HUR detta ska meddelas kunden. Räcker det att det finns med i köpvillkoren och i produktinformationen?
http://www.presenteriet.se - presenter av hög kvalité som tilltalar både praktiskt som estetiskt

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
SV: Lagar kring utförsäljningar
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2011, 18:01:24 PM »
Fysiska butikern behöver inte erbjuda öpet köp om de inte vill så de kan själva styra över
vad som gäller.

För webbutiker är det ångerrätt i 14 dagar.
Lagen säger inget om undantag för rea, utgående varor etc.
Men man kan i princip inte förhandla bort ångerrätten. Det måste handla om kundanpassade varor,
livsmedel, bruten plombering och lite annat för att ångerrätten inte ska gälla/kan förhandlas bort.

Josse

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Presenteriet
SV: Lagar kring utförsäljningar
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2011, 14:42:20 PM »
Tack för ditt svar - säg det inte förrän nu.

Usch ibland känner jag att man som webbutiksägare inte har några som helst rättigheter - endast skyldigheter. Känns som om det finns många luckor och brister i lagarna kring distansförsäljning i förhållande hur det ser ut bland lagar för fysiska butiker som är både tydligare och enklare att hitta och förstå.

Men jag antar i det här fallet att det handlar om att man som kund måste kunna få se, klämma och känna på produkten innan man tar ett beslut oavsett om det är en rea-vara eller vara till ord. pris.
http://www.presenteriet.se - presenter av hög kvalité som tilltalar både praktiskt som estetiskt