Författare Ämne: Kristider, eller?!  (läst 1171 gånger)

Anna-Lena

• Entusiast
  • Antal inlägg: 121
    • LITEN & stor - barnbutiken med kvalité och personlig service
Kristider, eller?!
« skrivet: juni 22, 2011, 10:32:20 AM »
Hej på er i sommarvärmen!

Hoppas ni alla har det bra och att det finns tid för avkoppling också... eller är det så att det är alldeles för mycket avkoppling just nu?

Det har ju varit en vinter/vår som många säger är den värsta på väldigt länge och vi ser tyvärr det samma här i vår stad. Gatorna gapar tomma de flesta dagar, vilket i sin tur leder till minskad försäljning. Hur ser det ut för er? Märker ni av lugnet? Har det börjat vända eller håller det i sig? De stora kedjorna börjar med sin rea innan midsommar och det känns nästan som paniken liksom hänger lite i luften...  ???

Som sagt hur upplever ni det i era branscher? Går webshop bättre än fysisk butik?!

Frågorna är många när det ser ut som det gör och det får en att tänka efter både en och två gånger hur framtiden ser ut...

Ha det nu gott "kollegor" och njut av en jordgubbe eller två i solen  ;D
Barnbutiken med kvalité och personlig service.

www.litenstor.se
http://www.facebook.com/litenstor.se

info@litenstor.se

* * * * * * * *
Följ min blogg

http://elefantflickans-varld.blogspot.com/

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 963
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
SV: Kristider, eller?!
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2011, 19:23:43 PM »
Jag har bara en webshop, så jag kan inte jämföra...

Önskar i dessa dagar att jag kunde klona mig. Eller några timmar till per dygn åtminstone.
För nog vill man hinna med en och annan timme i solen - eller slösurfande, känner jag...

Men jösses, jag njuter av tillvaron, det är angenämnt huvudbry.
Nästan allt.
För visst får jag lite smådåligt samvete hur jag än gör, är med sommarlovslediga barn - eller jobbar på kontoret eller i verkstaden... 

Hur "stan" ser ut, har jag ingen aning om. Vi bor precis lagom - ute på landet, och jag lever mitt liv lyckligt / eller olyckligt?... ovetandes om Uppsalas shoppinggatesituation..  ;)

Idag delade vi på ett smultronstrå i hängmattan - mitt på blanka dagen - jag och min yngste son.
Sedan tog jag storkillarna ( 8år) och knallade runt en långrunda med hunden i skogen efter lunch.
(Försökte... BBbbbbrrrrrr) Flöt runt i poolen ett par minuter under mittdagssolståndet.
Nu blir det verkstad halva natten. Minst.

Som man bäddar får man ligga. Typ...

Önskar er alla den bästa sommaren hittills!!

Anna-Lena

• Entusiast
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2011, 11:58:20 AM »

Men jösses, jag njuter av tillvaron, det är angenämnt huvudbry.
Nästan allt.
För visst får jag lite smådåligt samvete hur jag än gör, är med sommarlovslediga barn - eller jobbar på kontoret eller i verkstaden... 

Nu blir det verkstad halva natten. Minst.

Har du märkt av någon ökning/minskning av försäljningen denna vintern/våren...om man får vara näsvis och fråga  :P

www.litenstor.se

info@litenstor.se

* * * * * * * *
Följ min blogg

Josse

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Presenteriet
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2011, 15:48:23 PM »
Jag tror att det är få webbutiker som INTE har märkt av en minskad försäljning under första kvartalet av det här året. Det är bara det att många väljer att tala tyst om sådant ;-)
Vi hade en kraftig ökning av försäljningen dec-februari jämfört med föregående år, men sedan har vi märkt av en minskning. Jag hör oroade röster angående den minskade försäljningen även hos de större webbutikerna så detta är inget som har slagit enbart emot de mindre. Det kan i viss mån vara en tröst, (läs tröst, ej skadeglädje ;-) )

En minskad handel är inget som enbart drabbat webbhandeln utan även fysiska butiker verkar märka av detta. Vi har vår butik på en liten ort och då vi är relativt nya har vi tyvärr inte så mycket att jämföra med men visst märkte även vi av en minskad försäljning där under våren. Funderingarna här på orten, samt i grannorter av både mindre och större storlek, handlar om att detta kan vara något som enbart drabbat småorts-/småstadshandeln eller landet i stort? Är småortshandeln på väg att dö ut? Är det enbart köpcentrum som gäller för shopping?
Flera av mina leverantörer påstår sig märka av att handeln generellt har gått ner och att butikerna är mycket sparsamma och försiktiga i sina inköp.

Jag tror absolut att elpriserna samt bensinpriserna och en osäkerhet kring just att priser på "nödvändiga" varor/tjänster ska skjuta i höjden gör konsumenterna aningen försiktiga. Förrförra årets chock-elräkningar har nog satt sina spår och många är rädda för att hamna i en situation där man inte längre klarar av vardagsekonomin till följd av att nödvändiga kostnader ökar.

Det går nog spekulera fram och tillbaka i en evighet vad den minskade handeln beror på. Men det är desto svårare att komma fram till ett kontret svar... ;-)

http://www.presenteriet.se - presenter av hög kvalité som tilltalar både praktiskt som estetiskt

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 963
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2011, 17:34:08 PM »
Ökning...

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2011, 18:31:07 PM »
Har just räknat igenom beställningarna för 2011 mot 2010.
Ingen fysisk butik, bara webbutik.

Hittills i juni har vi en ökning på 35 % mot föregående år.

Maj var sämre, men ändå en ökning med 19 %.

April hade bara en ökning med 8 %.

Rent generellt har jag genom åren upplevt att april och maj ofta är de
sämsta försäljningsmånaderna, om jag tittar på årsgenomsnitten.

Håller tummarna för att det inte ska vända till negativa siffror.
Och hoppas verkligen att de som har fått minskade försäljningsiffror kan se en ökning inom kort :-)

« Senast ändrad: juni 28, 2011, 18:35:24 PM av mell »

Anna-Lena

• Entusiast
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2011, 09:38:42 AM »
Vi känner precis det samma, här i våran lilla stad. Och det som är synd med småstäder är att invånarna ofta kopplar det till just den egna staden (det händer inget här i x, folk verkar inte stanna kvar här i x, osv) Vi har försökt att lyfta fram att det INTE är bara här hos oss folk är "snåla" utan att det är likadant överallt. För att inte få invånarna att ge småstaden en sämre klang än vad den är värd. Vilket kan leda att man automatiskt börjar åka mer till köpcentrena i de lite större grannstäderna. Tror absolut att det har med alla prisökningar att göra, bekanta man pratar med säger gång på gång att tex elräkningarna varit inte bara dubbelt utan kanske tre eller fyra gånger större under flera månader, och det är klart det sätter sina spår. Det är bara att hoppas att det inte blir värre och att de flesta av butikerna klarar av att rida ut stormen och att leverantörerna också har överseende med situationen.

Jättekul att höra att det är många som ändå har en ökning i handeln =0) Vi kommer nog också ligga på en ökning, men vi har i år jämfört med förra året haft en betydligt större och bättre rea (ur kundens synvinkel iaf ;) ) Så där är jag lite kluven till hur man ska kalla det ökning, eftersom det inte genererat några "nya" pengar.

Vi hoppas på det bästa och fortsätter kämpa vidare, och hjälpa varandra i stunder av funderingar och huvudbry... För det ska man komma ihåg, man är inte ensam om att ha det tufft! =)

www.litenstor.se

info@litenstor.se

* * * * * * * *
Följ min blogg