Författare Ämne: Skicka ut inkassokrav.  (läst 1027 gånger)

Cissi_83

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
Skicka ut inkassokrav.
« skrivet: mars 31, 2011, 01:16:28 AM »
Kan jag som egenföretagare skicka ut ett inkassokrav till en kund som inte betalat sin faktura på snart 2 månader? Eller måste jag vända mig till ett inkassoföretag för detta?

Tacksam för svar!

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
SV: Skicka ut inkassokrav.
« Svar #1 skrivet: mars 31, 2011, 05:45:46 AM »
Kontakta Kronofogden 0771-737300. Där kan du som företag ansöka om betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr per ansökan men denna kostnad läggs till den skuld som kunden har hos dig. Du kan även lägga på en fast summa för det arbete som du lägger ner på detta arbete, något som kunden sedan får betala. På Kronofogden är de väldigt hjälpsamma och ger dig all den information om hur hur processen går till och hur du fyller i blanketten.

Ett inkassoföretag söker också betalningsföreläggande till slut hos kronofogden så att göra jobbet själv innbär lägre kosnader för dig.

Ida

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1500
« Svar #2 skrivet: mars 31, 2011, 12:08:47 PM »
Du är dock bra att ha skickat ut ett inkassokrav till kunden innan du skickar till Kronofogden. Har för mig att det till och med krävs. Finns en del regler på det där.

När jag hade mitt förra företag skickade jag in flera krav till kronofogden på betalningar jag aldrig fick. Ångrar det jättemycket då jag aldrig fick pengar från kund och kunderna betalade inte heller uppläggningsavgifterna till Kronofogden vilket gjorde att jag då fick betala det. Blir ny avgift för varje år. För mina ärenden fick jag betala flera flera tusen till Kronofogden och fick aldrig ett öre från kunderna.

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2011, 12:57:09 PM »
Kan inte ett hot om kronofogden hjälpa hos vissa ?