Författare Ämne: Letar efter ord  (läst 1216 gånger)

Josse

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Presenteriet
Letar efter ord
« skrivet: mars 22, 2011, 15:50:40 PM »
Jag ska ha med en liten annons i ett lokalt utskick (riktat mot turister) där vi endast ska ha med loggan och kort text för att bekriva vårt sortiment (gäller den fysiska butiken - inte webbutiken).
Min första plan var att under loggan skriva: presenter - inredning - delikatesser och hobby. Men nu har jag hamnat i ett enda ordvirrvarr. "Presenter" och "Inredning" låter ju bra, men delikatesser är heter det väl egetligen inte. Vi säljer godis, choklad, te, kaffe, marmelad, skorpor, saft och den typen av varor. Finns det något samlingsnamn för den typen av produkter? Konfektyr var jag inne på men där ingår ju inte te och kaffe mm. Och sedan var det hobby. Vi har material till scrapbooking och smyckestillverkning så "hobby" kanske är att överdriva?
När jag väl hittat bra svenska ord så har jag naturligtvis hitta samma ord på engelska och tyska. Vilken spännande utmaning! ;-)

Om någon sitter med en ordbank i huvudet - bara haspla ur vad som faller er på tungan, jag är desperat ;-)
http://www.presenteriet.se - presenter av hög kvalité som tilltalar både praktiskt som estetiskt

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
SV: Letar efter ord
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2011, 16:34:37 PM »
Jag tycker inte att ordet delikatesser är helt fel. Jag gissar på att det ni säljer är delikat och att de ine inte är de vanligaste märkena, dvs delikatesser. Hobby är väl inte heller fel men kanske man skulle kunna skriva ordet hobbymaterial.

slog upp ordet delikatess = läcker matvara

Anna-Lena

• Entusiast
  • Antal inlägg: 121
    • LITEN & stor - barnbutiken med kvalité och personlig service
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2011, 23:16:58 PM »
Håller med om att delikatesser är bra. Om det bara är en viss gener på hobbygrejer kanske man ska skriva just det tex scrapbooking. Men det funkar lika bra med hobby, eller pyssel

Lycka till  :)
Barnbutiken med kvalité och personlig service.

www.litenstor.se
http://www.facebook.com/litenstor.se

info@litenstor.se

* * * * * * * *
Följ min blogg

http://elefantflickans-varld.blogspot.com/

Minimojs

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2011, 23:40:55 PM »
Hej!
Även jag tycker att delikatesser är rätt ord att använda. Det låter lockande! Jag tycker att pyssel låter bättre än hobby.
Lycka Till!
www.minimojs.se
2nd hand för barn & gravid

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1649
  • Ingen kund är obetydlig, ingen fråga är för dum!
    • Webbia
« Svar #4 skrivet: mars 23, 2011, 13:43:00 PM »
Delikatesser är väl bra?
Annars godsaker, läckerheter, smakligheter..

Pyssel var ett bra förslag, det finns inte så många varianter där. Möjligen pyssel & knåp eller inspirationstillbehör.
Webbshop, hemsida, visitkort eller vad du nu behöver!
www.webbia.se

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2011, 16:48:06 PM »
smyckes- och papperspyssel
pärlor och papperspyssel