Författare Ämne: Ångra något man tagit upp på företaget?  (läst 2523 gånger)

MaCaRo

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Kortglädje.nu
Ångra något man tagit upp på företaget?
« skrivet: mars 14, 2011, 19:22:46 PM »
Hej!

Jag köpte en dator för ett halvår sedan som jag tog upp i företagets bokföring. Kan man ångra detta och boka om innan man gör årsbokslutet för 2010? Och köpa den privat så att säga. Har en enskild firma.

Önskar svar snabbt. :)
- Kortglädje.nu - kort för alla!

Webbsida: www.kortgladje.nu
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Kortgladjenu/106193246096739

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1649
  • Ingen kund är obetydlig, ingen fråga är för dum!
    • Webbia
SV: Ångra något man tagit upp på företaget?
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2011, 12:23:12 PM »
Ja, det borde kunna fungera om du gör en ändringsverifikation där du skriver att den ersätter den felaktiga verifikationen och dess nummer. Det enklaste är att ändringsverifikationen innehåller först de felaktiga verifikationsraderna från originalverifikationen fast med Debet och Kredit omkastade på varje rad. Sedan lägger du till samma summor, fast som eget uttag istället för inköp.
Hoppas det löser sig!
Webbshop, hemsida, visitkort eller vad du nu behöver!
www.webbia.se

MaCaRo

• Medlem nivå 3
  • **
    • Kortglädje.nu
« Svar #2 skrivet: april 19, 2011, 12:57:58 PM »
Tack! Jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra, ta upp på företaget eller privat? Vad är positivt/negativt med att ta upp det på företaget? Var kan man läsa om denna info?

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1649
  • Ingen kund är obetydlig, ingen fråga är för dum!
    • Webbia
« Svar #3 skrivet: april 21, 2011, 08:50:14 AM »
Skatteverket har säkert bra svar, kolla deras hemsida: www.skatteverket.se.
Det beror väl lite på hur du ska använda den. Om du mest ska använda den privat så är det inte säkert att du ens får ta upp den i företaget. Lite privat användning är vad jag vet okej. Det enda som jag ser som positivt/negativt är att du får dra av momsen om du tar den inom företaget. Dvs då får du behålla lika stor del av den momsen som kunderna betalar till dig, och behöver inte betala den delen till staten. Dessutom behöver du inte skatta på de pengarna. En enkel jämförelse:

Köpa i företaget: Av pengar som du får in av kunder så använder du delen som inte är moms till att betala datorn med (rent teoretiskt). Den delen betalar du inte skatt för och du betalar ingen moms.
Köpa privat: Av pengar som du får in av kunder så räknas överskottet som din lön som du måste skatta för. Så först betalar du skatt och sociala avgifter på ca 60% och sedan ska du dessutom själv stå för momsen. Av denna anledning så är alla företagare alltid sugna på att dra av det de kan inom företaget eftersom det kostar dem mindre i praktiken.
Webbshop, hemsida, visitkort eller vad du nu behöver!
www.webbia.se

MaCaRo

• Medlem nivå 3
  • **
    • Kortglädje.nu
« Svar #4 skrivet: april 22, 2011, 07:11:29 AM »
Skatteverket har säkert bra svar, kolla deras hemsida: www.skatteverket.se.
Det beror väl lite på hur du ska använda den. Om du mest ska använda den privat så är det inte säkert att du ens får ta upp den i företaget. Lite privat användning är vad jag vet okej. Det enda som jag ser som positivt/negativt är att du får dra av momsen om du tar den inom företaget. Dvs då får du behålla lika stor del av den momsen som kunderna betalar till dig, och behöver inte betala den delen till staten. Dessutom behöver du inte skatta på de pengarna. En enkel jämförelse:

Köpa i företaget: Av pengar som du får in av kunder så använder du delen som inte är moms till att betala datorn med (rent teoretiskt). Den delen betalar du inte skatt för och du betalar ingen moms.
Köpa privat: Av pengar som du får in av kunder så räknas överskottet som din lön som du måste skatta för. Så först betalar du skatt och sociala avgifter på ca 60% och sedan ska du dessutom själv stå för momsen. Av denna anledning så är alla företagare alltid sugna på att dra av det de kan inom företaget eftersom det kostar dem mindre i praktiken.

Tack för förklaringen! Nu fattar jag lite mer. :)

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
« Svar #5 skrivet: april 24, 2011, 00:26:24 AM »
Enklaste sättet att ta bort den är att makulera verifikationen. Men tänk på att
spara underlaget så du inte får ett hål i numreringen.

MaCaRo

• Medlem nivå 3
  • **
    • Kortglädje.nu
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2011, 19:44:53 PM »
Nu sitter jag fast! Har nu makulerat inköpet i bokföringen, men nu stämmer ju inte banken med min bokföring. Hur gör jag då? Det står helt still.

Följande har skett: Jag satte in privata pengar på företagskontot och köpte en dator och bokförde detta.
Nu har jag makulerat insättningen i bokföringen och även köpet av datorn (kommer ej ta upp datorn i företaget), men hur fixar jag till det på bankkontot. Detta skedde ju förra året, kan jag göra någon ändring på något sätt nu. Att jag sätter in mellanskillnaden på kontot? Vet ej vad som är ok att göra och kan inte tänka klart.

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2011, 22:44:19 PM »
Du bokförde väl en egen insättning när du satte in pengarna? I så fall kan du göra ett eget uttag.

Men om du roddar med förra året som du redan lämnat i bokslut på/deklarerat bör du hellre köpa tillbaka datorn i år än att makulera verifikationen/backa allt.

MaCaRo

• Medlem nivå 3
  • **
    • Kortglädje.nu
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2011, 19:44:12 PM »
Du bokförde väl en egen insättning när du satte in pengarna? I så fall kan du göra ett eget uttag.

Men om du roddar med förra året som du redan lämnat i bokslut på/deklarerat bör du hellre köpa tillbaka datorn i år än att makulera verifikationen/backa allt.

Ja, det var precis så jag gjorde, eget uttag, så nu stämmer det. :)