Författare Ämne: Vad tycker ni?  (läst 1316 gånger)

Minimojs

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
Vad tycker ni?
« skrivet: februari 24, 2011, 18:57:18 PM »
Hej!
Jag är ny här och tar tacksamt emot feedback på min hemsida och webshop!
Allt gott!
Anna / Minimojs

www.minimojs.se
www.minimojs.se
2nd hand för barn & gravid

Minimojs

• Nykomling
  • *
SV: Vad tycker ni?
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2011, 09:08:29 AM »
Ser att många har läst min fråga. Ingen som vill kommentera? :)
www.minimojs.se

Saya

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2011, 08:17:53 AM »
Har bara en fråga kring dina villkor, eller fråga är det egentligen inte, mer ett påstående  :)

Du skriver att jag som kund inte har rätt att returnera eller ångra mitt köp. Distansköplagen säger att jag har 14 dagars ångerrätt vid köp över Internet. Så att skriva att jag inte har rätt att ångra mitt köp är alltså helt tokigt och jag tror du kan förlora både en och femton kunder på det...

Sedan saknar jag, som i så många andra butiker, ditt organisationsnummer som enligt Konsumentverket ska finnas synligt för mig som kund.  ::)
Stämpelstugan - stämplar för alla tillfällen

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2011, 09:11:45 AM »
Ang Sayas inlägg - Hur funkar det om det är begagnat ang 14 dagars ångerrätt?
Tex vid personliga tryck gäller inte ångerrätten.

jag tycker sidan är lite rörig men helt ok.
Jag älskar inte att man kommer till en "landnings"-sida och sedan skall klicka sig fram till webshoppen
men jag förstår tanken då den fysiska butiken är din huvudförsäljning.

Alla kontaktuppgifter finns bara på första sidan, ej i webbutiken. Bla står det i villkoren "mejla frågor.." men
ingen mejladress.., tänk på att folk är bekväma och får dom börja leta efter adressen skiter dom hellre i det
och klicka vidare.

Saknas mycket i köpevillkoren, vad händer om paket inte kommer fram , är skadade mm,
kortbetalning - hur går den till, hur säker är den , information om hur ni tar hand om personuppgifter,
företagsuppgifter.

Vem är du? Det är alltid bra att ha en info om sig själv i en webbutik, kopiera tex artikel från metro till en undersida.
Många är skeptiska och oroliga för att handla på nätet och det är bara att visa vem personen bakom butiken är.

Din butik verkar jättemysig försök få fram det mer på sida och i webshoppen.
en idé är att du byter ut den stora bilden med kläderna på sträcket till en bild från butiken eller
på ditt skyltfönster.

Om det nu är så att man handlar varan i befintligt skick måste du nog ha längre och tydligare beskrivning
på varje plagg. Fler bilder så man ser hur det befintliga skicket verkligen är.

I webbutiken skulle du kunna ha en lite bredare bild överst, tex kollage med bilder från din butik.
och på första sidan en bild på skyltfönstret.
Bilden på sträcket på första sidan är väldigt stor och stjäl all uppmärksamhet. Hellre att man då ser
en bild från din butik och blir nyfiken. Nu anar jag din butiksbild i nederkanten och får scrolla för att se den.
hänger du med på hur jag menar ?

Sammanfattning :

Första sidan:
Mindre toppbild - gärna en bild från butiken
om möjligt undvik att man scrollar

webshoppen:
bredare och lägre topbild - gärna bilder från butiken
så kunderna ser att det finns en "riktig" butik.
Bättra på köpevillkoren mycket saknas
Info sida om dig - metro artikeln ger ett riktigt bra intryck men alla ids inte klicka sig dit.
kontaktuppgifter till butiken,adress karta,  mejl osv
företagsuppgifter
länk till bloggen
mer info om plaggen , kanske fler bilder - bra att det blir så stora tydliga bilder vid förstoring.

Saya

• Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2011, 19:36:55 PM »
Begagnade varor har inget undantag i distansköplagen, har haft den här diskussionen tidigare  :D

Mer att läsa om distansköplagen finns här:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-distans--och-hemforsaljningslagen/

eller mer ingående här:
http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/20050059.htm

Minimojs

• Nykomling
  • *
« Svar #5 skrivet: mars 20, 2011, 20:03:13 PM »
Tack!
Vad kul med lite svar!

Jättebra feedback, jag har en del att jobba på...

Angående orgnummer har jag här på forumet läst en hel del olika, att det inte behöver visas när det är enskild firma/personnummer.

Nu ska jag in och ändra lite.

Tar tacksamt emot fler synpunkter!
Anna
www.minimojs.se

Saya

• Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: mars 21, 2011, 09:48:23 AM »
Tack!
Vad kul med lite svar!

Jättebra feedback, jag har en del att jobba på...

Angående orgnummer har jag här på forumet läst en hel del olika, att det inte behöver visas när det är enskild firma/personnummer.

Nu ska jag in och ändra lite.

Tar tacksamt emot fler synpunkter!
Anna

Det ska visas men tyvärr väljer många att inte visa det då det är samma som personnummer. Jag hoppas att detta ändras i framtiden, att man som ägare till enskild firma får ett annat organisationsnummer men fram tills dess ska det visas, det står att läsa på Konsumentverkets hemsida:

"Handel
4. Informationsskyldigheten
4.1. Det följer av varje lands lagstiftning att en mängd information ska ges före, vid och efter ett avtal har ingåtts. Näringsidkare måste sätta sig in i den informationsskyldighet som anges i den nationella lagstiftningen. Näringsidkaren ska bland annat informera om:
4.1.1.1. Företagets namn och adress, organisationsnummer och uppgifter som gör det möjligt att snabbt kontakta och kommunicera med näringsidkaren, t.ex. e-postadress."