Författare Ämne: Beräkning av priser direkt på hemsidan?  (läst 915 gånger)

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1649
  • Ingen kund är obetydlig, ingen fråga är för dum!
    • Webbia
Beräkning av priser direkt på hemsidan?
« skrivet: februari 23, 2011, 14:04:35 PM »
Hej på er! Long time no seen! :)
Jag funderar till och från på hur jag ska få fler kunder (så klart), och det som jag har kommit fram till i min analys är att när kunderna väl kontaktar mig för att få veta mer om mina priser så är det väldigt hög procent av dem som går vidare med en beställning. Så det jag behöver jobba med är alltså att få fler att verkligen kontakta mig.

Jag har funderat ett tag på om jag kan bli tydligare med mina priser. Jag säljer ju webbshopar och hemsidor och eftersom alla är unika så är priserna också unika. Men mina funderingar kretsar omkring om jag kan ha ungefärliga priser. Jag har nu utskrivet på hemsidan ett antal webbshopar och hemsidor som referenser samt vad en liknande webbplats skulle kosta idag. http://www.webbia.se/page.php?page=referenser
Om du skulle fundera på att köpa en webbshop eller hemsida, hur skulle du vilja att det såg ut då?

* Vill ha ett exakt pris direkt och vill därför kontakta leverantören och få en offert som gäller just mig.

* Vill kunna se på ett par referenser och därifrån få ett hum om vilka priser som gäller.

* Vill ha en beräkningsfunktion med olika variabler som ger mig ett mer exakt pris beroende på vad jag önskar, men utan att behöva kontakta leveranören.

Det jag funderar är alltså på att ta fram den sista varianten. Problemet är ju som sagt att det finns massor med olika variabler som jag beräknar mitt pris på, och det kan bli svårt att få till ett pris som stämmer överens med det som jag skulle räkna fram vid en personlig kontakt. Å andra sidan känns det som att fler kanske väljer att kontakta mig om de först får veta ungefär vad deras webbplats skulle kosta, så det kan ju vara värt det arbetet..
Ska det finnas en menylänk som heter just "priser"? Finns det något annat på min hemsida som ni saknar eller som skulle kunna förbättra min försäljning?

Jag vill gärna höra era åsikter i frågan!

Lägger till länken till min hemsida: www.webbia.se
« Senast ändrad: februari 23, 2011, 14:06:58 PM av Pallas Athena »
Webbshop, hemsida, visitkort eller vad du nu behöver!
www.webbia.se

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
SV: Beräkning av priser direkt på hemsidan?
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2011, 15:09:18 PM »
Jag tycker det är kanon så som du gjort.
Man får en bra uppfattning om vad det skulle kosta och vad man kan få.
Bra att man kan kolla in tidigare butiker jämföra.

Kanske du skulle beskriva mer detaljerat vad som skiljer 8000 kr butik från 9000 kr butik.

Mer detaljerad prisberäkning tror jag inte du behöver. Nån tusenlapp hit eller dit spelar nog
ingen roll. Man får ju veta ett ungefärligt pris.

Tina

• Entusiast
  • Antal inlägg: 125
    • TiKei Mineral Makeup
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2011, 19:08:40 PM »
Jag tror det är bra att ha priser på hemsidan. Däremot tror jag inte att det spelar någon roll om det skiljer på någon tusenlapp hit och dit.
Om man letar efter en webbshop i 10.000:--klassen och gör en förfrågan och det kostar 350.000:- så är det inte så roligt....därför är det bra att ha ett hum om var priset ligger. Som som du har gjort nu tycker jag är helt okej!

Det är bra att ha en meny som heter priser, det är oftast där man kollar först. Men jag tror det räcker att skriva att en normal webbshop (och kanske en länk till en sådan) kostar cirka 8.000-9.000:-. Och sen skriva att det beror lite på kravspec och tidsåtgång och att du gärna lämnar ett mer exakt pris vid förfrågan.

En annan bra sak som du kanske kunde ha är en demoversion av admin-sidan? Vi har kollat runt en del och det är en klar fördel att kunna se hur adminsidan fungerar. Gärna en demo som man bara behöver registrera sig för att få tillgång till, under kanske en vecka eller så.
Jag undviker ofta att kontakta någon säljare innan jag vet om jag är intresserad eller ej och därför ser jag det som en klar fördel att man kan testa lite innan man går vidare.

Saya

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #3 skrivet: mars 10, 2011, 11:19:47 AM »
Jag har varit inne och tittat och jag lär återkomma till dig när det är dags att dra igång karusellen  ;D

Jag vill gärna veta på ett ungefär vad det kostar och det får besked om på din sida idag. Däremot skulle det vara, som Pella säger, intressant att veta vad som skiljer 8000-kronorsbutiken från 9000-kronorsbutiken.
Stämpelstugan - stämplar för alla tillfällen

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1649
  • Ingen kund är obetydlig, ingen fråga är för dum!
    • Webbia
« Svar #4 skrivet: mars 11, 2011, 14:27:41 PM »
Tack för era svar!
Jag har nu övergett tanken på exakta priser, och ska utveckla era tips! Har också gjort en undersida som heter "Mer info och priser", och där tänkte jag specificera mer vad som gör att priserna går upp.

Saya: Åh, vad roligt! Du är hjärtligt välkommen när du vill! Jag ska försöka ändra på prisinformationen så fort som möjligt..
Webbshop, hemsida, visitkort eller vad du nu behöver!
www.webbia.se