Författare Ämne: Affärsplan  (läst 1903 gånger)

Asta

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 11
    • www.astaform.se
Affärsplan
« skrivet: februari 09, 2011, 21:00:05 PM »
Hej!
Jag håller på med ett nytt projekt och ska skriva en affärsplan. Men jag tycker att det är så himla svårt. Mycket blir ju rena rama gissningarna utan någon som helst substans. Annat är ju jätte svårt att veta i nuläget.

Iallafall så har jag kommit så här långt:

AFFÄRSIDÉ
BAKGRUND
PRODUKT
MÅLGRUPP
TILLVERKNING
MARKNADSFÖRING
FRAMTIDEN

Är det något mer som är superviktigt som jag har missat? Och hur avslutar man det hela?

FashionSense

• Veteran
  • Antal inlägg: 524
    • FashionSense Sweden
SV: Affärsplan
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2011, 21:37:13 PM »
Hej Asta!

Jag håller med dig, jag tyckte också det var svårt att formulera en affärsplan. Det är så mycket som är osäkert till en början. Då jag inte skulle ansöka om lån behövde jag heller inte för någon annan en orsak än för min egen skull färdigställa den. Även om det är det enda skälet så tycker jag att det är ganska bra att man sätter sig ner och fundera på vad man vill med sitt företag, hur man tänker ta sig an det och vad man skall göra för att uppnå sina mål. Ur den aspekten är det bra att formlera sina tankar och planer, gå tillbaka, stämma av och eventuellt omformulera eller utveckla. När jag skulle skriva min affärsplan så googlade jag på affärsplan mall och fick massor av träffar, sen valde jag ut den mall som jag tyckte var mest omfattande och bäst strukturerad.

Jag kände att det hjälpte mig eftersom den täckte upp alla saker man bör tänka på. Man blir alltid fundersam på om ma förbiser något. Det kanske kan vara ett tips för dig?!
Välkommen in till www.fashionsense.se!

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
SV: Affärsplan
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2011, 09:46:25 AM »
Kolla på Almis hemsida. Jag har för mig att de har en mall att använda

Asta

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 11