Författare Ämne: Tävling  (läst 2413 gånger)

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
Tävling
« skrivet: februari 05, 2011, 19:39:37 PM »
Sitter här på kvällkvisten och söker information om tävlingar/presentkort/rabattkod på nätet.

Jag hittade denna tråd i ett annat forum och blev lite fundersam. Ska man betala arbetsgivaravgift/prel. skatt m.m. på vinster som är med i bloggtävlingar, eller är dessa att mer likna vid ett lotteri fast det är en prestation bakom tävlingen.

här är tråden jag hittade

http://www.foretagande.se/smf/index.php?topic=4884.0

huset

• Entusiast
    • huset på landet
SV: Tävling
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2011, 13:04:12 PM »

Enligt det som skatteverket säger och som stämmer med det som står i länken, nedan, är det svårt att genomföra en tävling hos ex bloggar, facebook mfl. Undrar om de som tävlar vet om att företaget som är med och lottar ut en vara/presentkort kommer att skicka in en kontrolluppgift till skatteverket, med dennes personuppifter, när varan/presentkortet man lottar ut är över 99 kr. Denna information borde stå i alla tävlingar där summan som lottas ut är större än 99 kr.

Hur ser ni på detta??

Sitter här på kvällkvisten och söker information om tävlingar/presentkort/rabattkod på nätet.

Jag hittade denna tråd i ett annat forum och blev lite fundersam. Ska man betala arbetsgivaravgift/prel. skatt m.m. på vinster som är med i bloggtävlingar, eller är dessa att mer likna vid ett lotteri fast det är en prestation bakom tävlingen.

här är tråden jag hittade

http://www.foretagande.se/smf/index.php?topic=4884.0

Kreativadagar

• Entusiast
  • Antal inlägg: 104
    • Kreativa dagar!
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2011, 18:34:19 PM »
Jag såg det du skrev i den här tråden och även om det som stod i tråden om varuprover så jag började rota lite i det själv eftersom jag insåg att jag kan väldigt lite om detta.

Just nu har jag en provprenumeration hos http://www.blinfo.se/ och deras frågeservice så jag passade på att utnyttja den genom att fråga.

Där fick jag beskedet att tävlingsvinster är skattefria om de uppgår till max 1300 kr.
Jag har försökt att hitta info på Skatteverkets hemsida, men går bet. Skulle gärna vilja hitta någon broschyr eller liknande där.

EDIT: Gick in på Skatteverkets hemsida och hittade naturligtvis det jag sökte efter:
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/tavlingsvinster.4.7459477810df5bccdd4800015166.html
« Senast ändrad: februari 08, 2011, 18:36:01 PM av Kreativadagar »
/Åsa

huset

• Entusiast
    • huset på landet
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2011, 19:24:56 PM »
Detta gäller väl själva vinnaren och inte företaget som vinsten kommer ifrån, eller? Det är just detta med kontrolluppgiftskravet som jag tycker ställer till det en hel del. en vinst på 100-999 kr kräver att företaget skickar in kontrolluppgift till skatteverket. Detta gäller inte om det är en privatperson som låter en annan privatperson utföra en prestation (vilket är kravet för en tävling, annars räknas det som lotteri).  Då krävs kontrolluppgift från och med 1000 kr. Om jag har fattat det rätt. Har jag det?

Jag vet inte om det är jag som inte får ihop det hela. Hur gör alla stora företag som lottar ut allt möjligt stort, dvs över 99 kr. Skickar de in kontrolluppgift på tävlingsvaror. Eller hur fungerar det?

Just nu känns det som att jag inte vågar mig på detta med bloggtävlingar.
« Senast ändrad: februari 08, 2011, 19:30:00 PM av huset »

Kreativadagar

• Entusiast
    • Kreativa dagar!
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2011, 19:47:05 PM »
Nej, det verkar gälla företaget också!
Om du går in på fliken för företagare på Skatteverkets hemsida och sedan väljer Innehåll A-Ö ute i vänsterspalten, klicka på bokstaven T. Längst ner så finns en länk till "Tävlingsvinster" och den hänvisar till samma text som min länk i förgående inlägg.
Om det vore annorlunda borde det finnas ytterligare information om det på företagssidan. I allafall tycker jag det...  ;D Förvisso är väl inte Skatteverket helt konsekventa heller.

Jag letar vidare!  :)
/Åsa

Kreativadagar

• Entusiast
    • Kreativa dagar!
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2011, 21:32:42 PM »
Nu har jag skickat följande förfrågan till Skatteverket:
Citera
Hej!
Nu har jag letat efter vettig information angående tävlingsvinster (ej idrottstävling) och jag hittar inget som svarar på alla mina frågor.

Exempel: Jag, som företagare, anordnar en tävling (med prestationskrav) där vinsten är ett presentkort på 500 kr.
1. Räknas ett presentkort som kontanter? Det går inte att lösa in det mot kontanter utan bara att handla varor för summan.
2. Om jag har förstått det hela rätt så ska jag lämna kontrolluppgifter eftersom vinsten överstiger 100 kr. Vilken blankett ska användas? Hur fyller jag i den? Var ska summan i mitt exempel (500 kr) skrivas in?

Exempel: Jag, som företagare, anordnar en tävling där vinsten är ett presentkort på 50 kr.
1. Om jag har tävlingen flera gånger per år och samma person vinner, är det det sammanlagda värdet som personen vinner som är intressant?

Om jag byter ut presentkortet mot varor i tävlingen, är det marknadsvärdet som ska tas upp (alltså värdet som jag skulle ha sålt varan för)?

Tacksam för hjälp och klarhet i dessa frågor!
Vissa saker vet jag visserligen redan, men jag vill ha det på papper från Skatteverket också.
Återkommer när jag fått svar.
/Åsa

huset

• Entusiast
    • huset på landet
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2011, 14:54:17 PM »
Jag fortsätter på tråden igen. Jag vill verkligen vet vad som gäller

Pratade åter med Skatteveket idag. Det jag fick förklarat för mig idag är:

-Är det en vara som lottas ut så är det att räkna som en tävlingsvinst som är kopplat till prestation och att det inte hänför sig till anställning eller uppdrag. Denna vara är skattefri och är varans värde mindre än 0,03 basbelopp (motsvarar idag 1300 kr) krävs ingen kontrolluppgift.

-Är det ett presentkort som lottas ut så ska det betalas skatt på denna om presentkortet har ett värde på 100 kr eller mer (30 %). En tävlingsvinst är endast skattefri om den utgår i annan form än kontanter eller liknande. Enligt en dom har Skatteverket fastställt att presentkort är att likna vid kontanter. En kontrollupgift ska dessutom lämnas in till Skatteverket om presentkortet har ett värde på mer än 100 kr.

Jag hoppas att jag har fattat allt rätt nu.  

Här kommer vad som står om Tävlingsvinst
7.4 Tävlingsvinster
Tävlingsvinster är vanligen skattepliktiga om det inte rör sig
om lotterier. Tävlingsvinst som inte hänför sig till anställning
eller uppdrag är under följande förutsättningar skattefri. Den
ska utgå i annan form än kontanter eller liknande ersättning.
Om den avser annat än minnesföremål (medaljer, plaketter och
Pokerspel
Inkomster som är skattefria, Avsnitt 7 103
dylikt) får värdet inte överstiga vad som motsvarar 0,03 prisbasbelopp
avrundat till närmaste hundratal kronor. För
inkomstår 2010 och 2011 motsvarar det 1 300 kr (8 kap. 4 §
IL). Med tävlingsvinst i detta sammanhang anses t.ex. vinst i
idrottstävlingar och andra typer av priser som avser någon
form av prestation. Beloppsgränsen ska enligt förarbetena
bedömas för sig vid varje enskilt tillfälle och inte med hänsyn
till det sammanlagda värdet under året. Beloppet är ett gränsbelopp,
vilket innebär att vinster med ett värde som överstiger
3 % av prisbasbeloppet blir beskattade i sin helhet (SkU
1989/90:30 s. 78).
Ytterligare information om beskattning av ersättningar m.m. i
samband med idrottslig verksamhet finns i Skatteverkets
meddelande SKV M 2009:29

Kreativadagar

• Entusiast
    • Kreativa dagar!
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2011, 12:11:34 PM »
Lotta ut något kan man i princip aldrig göra. Lotteritillstånd är verkligen inte det lättaste att få...
Det måste alltid vara en tävling där det är någon form av prestation involverad.

Jag fick svar av Skatteverket i dag och fick en källa att läsa i:
http://www.skatteverket.se/download/18.1a098b721295c544e1f800018795/40406.pdf
Det är en pdf-fil. Det som är aktuellt finns att läsa på s 284-285.

Som jag uppfattar det så är i princip alla tävlingsvinster skattepliktiga i sin helhet eftersom man måste ha en tävling med prestationsmoment och prestationen räknas som ett uppdrag. Där spelar det ingen roll om det är kontanter eller varor.
Skattefritt upp till 1300 kr är bara vinster som inte är kontanter och som inte är kopplade till anställning eller uppdrag.

Beskattning sker först när värdet passerar 1000 kr. Det är först då man räknas som arbetsgivare (måste man registera sig som arbetsgivare då undrar jag?) och så ska man göra avdrag för skatt plus att man får betala arbetsgivaravgifter.

Kontrolluppgifter ska lämnas så fort värdet överstiger 100 kr och det gäller för hela året.
/Åsa

huset

• Entusiast
    • huset på landet
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2011, 14:00:38 PM »
Tack Åsa

jag skrev lite otydligt. Med lottas ut menade jag att bloggaren ska göra en motpresation. Klantligt skrivet av mig!!

Så då är det 99 kr för vara eller presentkort som kan tävlas ut, när bloggare gör en motprestation. Om man inte önskar en massa extrajobb.

Hos en del bloggare har de erbjudande till sina läsare. EX. Uppge ordet BLOGG i Företaget YY:s webbshopen nästa gång du handlar så erhåller du 10 % på köpet. Detta är väl ok, eller??? Om man som företag inte ger bloggaren något för att lägga ut denna information.