Omröstning

Om en kund glömt/missat att hämta ut en försändelse och den går i retur, vad gör du?

Brev - Gör ett återköp på hela beloppet, inkl. frakt
Paket - Gör ett återköp på hela beloppet, inkl. frakt
Brev - Gör ett återköp, men exkl. frakten då kunden felat
Paket - Gör ett återköp, men exkl. frakten då kunden felat
Brev - Skickar beställningen igen, utan kostnad för kunden
Paket - Skickar beställningen igen, utan kostnad för kunden
Brev - Skickar beställningen igen, men kunden får betala ny frakt enl. era villkor
Paket - Skickar beställningen igen, men kunden får betala ny frakt enl. era villkor
Brev - Skickar beställningen igen, men kunden får betala porto/frakt enl. fraktbolagets prislista
Paket - Skickar beställningen igen, men kunden får betala porto/frakt enl. fraktbolagets prislista
Brev - Skickar beställningen igen, kunden får rabatterad frakt/portokostnad
Paket - Skickar beställningen igen, kunden får rabatterad frakt/portokostnad
Brev - Begär betalning för outlöst/ej avhämtad försändelse enl. villkor
Paket - Begär betalning för outlöst/ej avhämtad försändelse enl. villkor

Författare Ämne: Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse  (läst 3129 gånger)

mell

  • Moderator
  • Kroniker
  • ******
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse
« skrivet: januari 20, 2011, 20:07:15 PM »
Förutsättningarna är att beställning är betald i förskott.
Men kunden tänkte inte på/har glömt/missat eller liknande att hämta ut den så den går i retur till ditt företag.
Vi utgår från att kunden vill ha beställningen skickad igen eller ångra sitt köp/pengarna tillbaka.

Hur hanterar du läget?
Är du för snäll för ditt eget bästa :-) , väljer du att ta kostnaden?
Eller är du korrekt och kör enligt villkoren och debiterar kunden för outlöst försändelse?


Du får rösta två gånger så du kan välja max två alternativ, då kan du välja ett för brev och ett för paket.
« Senast ändrad: januari 20, 2011, 20:16:03 PM av mell »

Pella

  • Administrator
  • Del av inredningen
  • ********
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
SV: Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2011, 20:18:41 PM »
jag är för snäll...

Jessica

  • Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 573
    • Namnsmycken, Inredning & Presenter
SV: Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2011, 20:39:27 PM »
Jag tar från fall till fall. Ibland finns det anledningar som känns ok, och då är jag schysst och bjussar. Men oftast tar jag betalt för iaf ytterligare en frakt. Och i vissa fall, där kunden är totalt nonchalant, där blir det straffavgiften  ;)

mell

  • Moderator
  • Kroniker
  • ******
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
SV: Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2011, 20:42:08 PM »
Tyvärr är det svårt att skriva alternativ som täcker alla tänkbara scenario.
Men man får rösta på det som passar bäst :-)

Jessica

  • Moderator
  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 573
    • Namnsmycken, Inredning & Presenter
SV: Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2011, 21:19:48 PM »
Mell, absolut, jag ville bara förklara lite extra  :)

Tina

  • Entusiast
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • TiKei Mineral Makeup
SV: Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2011, 22:38:25 PM »
Vi har hittills alltid varit snälla och skickat om. Men vi skickar mest som brev och det är ingen jättekostnad.
Vi får också en hel del returer på grund av fel adress eller att c/o-adress saknas. Plus att posten inte alltid hittar rätt, trots att adressen stämmer (mest Norge).
Men vi skickar om....gratis.
Surt ibland, men det känns som det blir bäst i längden. Kan tänka mig att kunden kanske är mer villig att komma tillbaka om man är lite shysst.

Fast det finns ju alltid en gräns förstås...om någon börjar sätta det i system.

mell

  • Moderator
  • Kroniker
  • ******
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
SV: Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse
« Svar #6 skrivet: januari 21, 2011, 00:07:39 AM »
Mell, absolut, jag ville bara förklara lite extra  :)


Svara och kommentera på bara :-)

Tycker själv att det är en svår fråga att svara på med ett enda svar. De flesta av
oss har säkert någon slags grund som man utgår från, men att det sedan inte blir
exakt samma svar varje gång.
Det är intressant att höra/se resonemangen kring frågan.

mell

  • Moderator
  • Kroniker
  • ******
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
SV: Kundservice, leverans i retur/ej avhämtad försändelse
« Svar #7 skrivet: januari 21, 2011, 00:15:12 AM »
Har varit för snäll tidigare, men numera begär jag (i princip) den faktiska kostnaden för att skicka
beställningen igen. Ska man vara lite krass så - varför ska jag få lägre lön/vinst *hmm*?
Har märkt att man blir lite "tuffare" med åren, jag är inte lika ofta alldeles för snäll som jag var i
början. Men jag kommer på mig själv, alldeles för ofta, med att tänka att nu var jag nog egentligen
alldeles för snäll.
I vissa fall kan det handla om att jag skulle gå minus ganska mycket på affären om jag skickade
beställningen igen utan kostnad för kunden. Är det en stammis som missat hade jag nog skickat
igen utan kostnad, om det inte var så att det hände då och då.
Det blir till viss del en bedömningsfråga. Och det är stor skillnad på noncharlans och misstag.

Rent generellt så händer det väldigt sällan att förskottsbetalda beställningar inte hämtas ut, men
det händer.


Handlar det däremot om fakturabeställningar som inte hämtas ut så tar jag bort den tidigare fakturan
när returen kommer och skickar sedan en faktura gällande avgift för outlöst försändelse.
Tyvärr är det en del som får dessa som väljer att strunta i den fakturan vid första utskicket, men när
Klarna skickar ut nummer två med påminnelseavgift på ytterliggare 50:- blir fakturan oftast betald.

Det finns nog ingen som vill betala för något man inte ens har i sin ägo/hämtat ut. Men tyvärr väljer
en del att beställa för att sedan strunta i att hämta ut försändelsen. Dessa personer väljer att bryta
en del av det ingångna avtalet, som en beställning ändå handlar om, och då är det inte ok att
företaget/-aren ska få ta smällen/kostnaden.