Författare Ämne: Formex jan 2011  (läst 2712 gånger)

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
Formex jan 2011
« skrivet: januari 08, 2011, 10:06:02 AM »
Nån som skall dit ?
Som vanligt är vi ute i sista sekund och har lite problem med barnvakt. ;-)
Får se hur det blir, det är även en mässa i jönköping i veckan som jag
kanske går på istället.

Jessica

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 573
    • Namnsmycken, Inredning & Presenter
SV: Formex jan 2011
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2011, 12:09:26 PM »
Jag ska dit, men har inte planerat det hela i detalj (som vanligt) Blir det någon lunch/kvälls-dejt så kan jag vara lite flexibel, jag har nära. Drar förmodligen med mig sambon som vanligt, men han brukar inte vara till besvär  ;)

Jag är öppen för förslag   ;D

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2011, 15:09:15 PM »
Jag jobbar - mässa i Jönköping - så det lutar åt att vi åker i höst i stället.

promotion expo ?

dit skall jag definitivt

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2011, 19:46:05 PM »
Ska till Formex. Exakt vilken dag ej helt bestämt.

Jessica

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 573
    • Namnsmycken, Inredning & Presenter
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2011, 09:11:56 AM »
Hur går det för alla med Formexplanerna? Jag har så gott som bestämt mig för att jag blir där lör-sön, jag och sambon passar på att dra en övernattning så vi får lite engentid  ;D Hotellfrukost är ju inte det sämsta  ;)

Om någon annan ska till Formex träffas jag mer än gärna över en lunch, middag, fika eller vad ni nu har lust med.

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
« Svar #5 skrivet: januari 23, 2011, 09:14:31 AM »
Vad tyckte ni om formex?

vad var bra, vad var dåligt.

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2011, 00:24:30 AM »
Vad tyckte ni om formex?

vad var bra, vad var dåligt.

Ingen som vågar sig på en kommentar *ler*.

Jag var för ovanlighetens skull bara där några timmar en dag. Annars brukar det
alltid bli två dagar med x antal timmar, har ju så nära dit (max 15-20 min med bil).

Tyckte väl inte att jag såg så mycket nytt. En del lev. har krympt sina montrar så man
bara får se en bråkdel av vad de faktiskt säljer, men så var det redan vid förra Formex.
Men med tanke på att personalen i flera montrar endast var upptagna med att prata med
varandra så är det nog inte så konstigt att en del har krympt sina montrar.

Såg en del nytt, som ev. kan vara intressant.
Det fåniga är att jag såg något som jag tyckte fanns i varenda monter, som kändes lite
för gammalt för att vara spännande, men jag har totalt glömt vad det var!

I flera fall då det dyker upp några nya grossister/leverantörer så har de tyvärr redan valt
bort oss, ofrivilligt kanske men ändå, då de valt att själva sälja via nätet.
Vi väljer bort de grossister/leverantörer som själva säljer via webbutik.
Som butik/detaljist kan man inte konkurrera med dem då många söker efter märken på
nätet eller försöker att kolla på "knasigakoppen.se" *skratt* direkt. Och då hamnar
kunderna direkt hos dem. De har dessutom det största sortimentet med "knasiga koppar",
det är svårt för butikerna att ha motsvarande sortiment/urval, vilket också gör att
konsumenten hellre vänder sig till dem. Grossisterna/leverantörerna har även kundunderlag
vad gäller frakt och många kan därför förhandla fram bättre priser på den fronten.

Nu kommer jag inte på något mer att blubba om, men det var i varje fall några kommentarer :-)

(Har bara ändrat några små tabbar. Glömde ett ord så en meningen inte hängde i hop).
« Senast ändrad: januari 28, 2011, 13:36:20 PM av mell »

Anna-Lena

• Entusiast
  • Antal inlägg: 121
    • LITEN & stor - barnbutiken med kvalité och personlig service
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2011, 16:41:18 PM »
Besökte formex under torsdagen. Och vi hittade en del nya leverantörer, men annars var det ju att kolla runt på nyheter, vilket det inte var överdrivet mycket av hos våra befintliga leverantörer. Lite småtråkigt att det inte händer mer, men det kanske är mer fokus på nytt i aug?!

Alltid trevligt med mässa i alla fall och man kommer ju alltid hem med ett gäng kataloger  ;D
Barnbutiken med kvalité och personlig service.

www.litenstor.se
http://www.facebook.com/litenstor.se

info@litenstor.se

* * * * * * * *
Följ min blogg

http://elefantflickans-varld.blogspot.com/

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2011, 18:30:57 PM »
Jag var också på Formex på torsdagen. Jag brukar i möjligaste mån be min lev. om nya kataloger innan mässan för att i lugn och ro kunna kolla in vad som är nytt. På mässan brukar jag sedan kolla närmare på det jag är intresserad av. Bilder är inte alltid vad de ser ut att vara. Jag gör som barnen gör dvs. tittar, klämmer, känner och provar. Jag vet att alla lev kanske inte gillar detta men ska jag sälja till barn måste jag veta att det jag säljer är av bra kvalitet, och hitta saker mer de lite extra finesserna som en bild inge kan ge.

Att sedan få prata med mina leverantören och nya leverantörer ger mig så enormt mycket. Jag får alltid lära mig något nytt om exempelvis tillverkning m.m. Jag kan hålla med er andra om att det kanske inte var så mycket nytt men för mig är som sagt kontakten men produkterna och tillverkarna jätte viktig.

nublu

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
« Svar #9 skrivet: januari 30, 2011, 10:17:08 AM »
Trevligt men dött är väl mitt främsta intryck. För några år sedan hade det varit ett rent elände att kryssa runt med barnvagn inne på mässan men nu var ju gångarna rena rama autobahn. Och att prata med en säljare för några år sedan, då var det kösystem som gällde.

Vet inte vad som hänt med Formex ärligt talat. Den tycks ha fått totalt motorstopp eller nåt. Lite synd för den behövs ju men den tillför inget nytt. Det är samma gamla utställare med samma gamla saker nästan.
Livet är en enda stor gråzon

Kreativadagar

• Entusiast
  • Antal inlägg: 104
    • Kreativa dagar!
« Svar #10 skrivet: januari 30, 2011, 11:33:21 AM »
Jag var där hela torsdagen.
Det var rätt lugnt med folk, men det brukar vara lite lugnare på vårFormex.
Hittade sådant jag var ute efter och så fick jag med mig lite kataloger hem för en ny grej jag ska erbjuda i min webbutik.

Annars så var det väl mycket samma saker överallt. Som vanligt kan jag tycka. Antar att det säljer annars skulle nog inte grossisterna ta in det. Tyvärr syns det också vilka som köper in från samma leverantörer i Asien...
Undrar när shabby chic ska släppa och vi får in något annat?
/Åsa

Kreativadagar

• Entusiast
  • Antal inlägg: 104
    • Kreativa dagar!
« Svar #11 skrivet: januari 30, 2011, 11:42:44 AM »
Oj, vad många det är som försöker köpa grejer som är där som privatpersoner...
Jag har jobbat för ett grossistföretag som ställer ut på Formex och det är alltid folk där som har lyckats ta sig in via bekanta med F-skattsedel (eller om de lyckas ändå, överhuvudtaget...) och som vill köpa enstaka grejer. Så när man säger att gardinerna ligger i 6-pack så blir dom så besvikna. De vill ju bara ha 2...

Fast jag tror att de flesta grossister inte vill syssla med direktförsäljning. Dom vill ju sälja i större förpackningar plus att många har ett lägsta ordervärde som de har satt av en anledning.
/Åsa