Författare Ämne: Hur redovisar man återförsäljare?  (läst 1972 gånger)

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
Hur redovisar man återförsäljare?
« skrivet: november 05, 2010, 08:49:04 AM »
Är på gång att hitta en återförsäljare till mina smycken. Återförsäljaravtal har jag författat. Men nu undrar jag vad som händer när jag får en återförsäljare och denne ska få betalt/ betala för sålda varor.
Upplägget är enkelt, återförsäljaren tar ingen ekonomisk risk. Samtliga varor är min egendom tills de sålts av återförsäljaren. Återförsäljaren får en procentuell del av det rekommenderade utpriset. Resten skall denne betala till mig.

Vilken typ av redovisningsunderlag behöver ÅF få av mig och vilket redovisningsunderlag behöver jag ha för att bokföra försäljningen? Räcker det att jag skriver nån form av kvitto till ÅF med min andel av försäljningen som deras inköpspris?
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

kia

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • www.lammboden.se   www.lchfshop.se  www.almungsskafferi.se
SV: Hur redovisar man återförsäljare?
« Svar #1 skrivet: november 05, 2010, 09:34:36 AM »
Jo, det borde räcka tycker jag. Jag hade en som sålde mina lammskinnsprodukter för något år sen under sommarsäsongen. När säsongen var slut hämtade jag hem det som inte var sålt och skrev en faktura på det som hade blivit sålt på det pris som jag skulle få (dvs återförsäljarens utpris minus återförsäljarens procent).
En sak man kan tänka på att skriva in i avtalet är vad som händer om någon vara blir stulen från återförsäljaren, vem är det då som står för risken, du eller återförsäljaren.

Kylli

• Veteran
« Svar #2 skrivet: november 05, 2010, 09:59:12 AM »
Det har jag skrivit in i avtalet. ÅF står för de varor som försvinner.
www.m-kylli-emballage.se
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

Gis

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
« Svar #3 skrivet: november 11, 2010, 12:26:01 PM »
Hmm tror inte du ska göra så för då besitter din återförsäljare rätten till varorna inte du (om jag inte har fel).
nu vet jag inte så mycket om detta...
Det är nog bättre att dem köper in ett visningsunderlag sen tar upp beställning, betalar dig och du skickar varorna efter att du fått betalt.
Tänk på hur dem som har hempartyn gör, dem har ett sortiment att visa, tar upp beställningar, sen hämtar och betalar
varorna, sen levererar.
Mvh Gis

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 963
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
« Svar #4 skrivet: november 11, 2010, 18:45:05 PM »
Alternativt skriver du en faktura till ÅF, med långt datum, säg 60 dagar, eller 90.
När det närmar sig betalningsdags, gör ni en inventering, och du skriver om fakturan.
Det ÅF sålt får du betalt för, det andra skriver du en ny - lång - faktura på (tillsammans med ev. påfyllning.)

Du äger sakerna tills de är betalda, Avtal med ÅF att de står för ev. svinn och hur ni gör vid ev. tvister ( reklammationer etc) är bra förstås.

Kylli

• Veteran
« Svar #5 skrivet: november 12, 2010, 09:40:05 AM »
Gis: Nej det står i avtalet att de är min egendom tills de säljs vidare och att ÅF ska betala för det som säljs. Meningen är att ÅF inte ska stå ekonomisk risk ifall inget säljs.
Jag gör bara få exemplar av varje smycke (i en annan kollektion bara ett enda exemplar) så det är aldrig massproduktion.
www.m-kylli-emballage.se
www.penguindesign.se
egendesignade smycken