Författare Ämne: Sälja annans grejer? Kommision? Hjälp...  (läst 2797 gånger)

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 963
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
Sälja annans grejer? Kommision? Hjälp...
« skrivet: oktober 19, 2010, 17:26:34 PM »
Hmmm..
Nu har jag fått frågan som fått bägaren att rinna över!
 :D
Alltså, jag har fått förfrågan om att sälja / leverera till återförsäljare, och jag har fått den frågan så många gånger nu att jag faktiskt funderar på att göra slag i saken.

Men hur funkar det?
Hur gör ni?
Hur gör man, och hur skall man tänka?

Alla mina smycken har ju hittills bara sålts via min webshop. (Problemfritt alltså!  ;) )

Nu skall man tänka om alltså. Eller tänka efter...

Hur är vanligt / vanligast (bäst?) att man gör?
Butik köpa av mig? Till inpris (?) och sälja till samma utpris som i min webshop?...
Butik köpa på faktura och betaldatum 60 (?) dagar fram som man sedan gör en inventering med och drar av sålda produkter?
Lämna gratis till butik?
(Vad är "normalt" 10% - 90% ?... 40% -60% ?...)

Hjälp?..

Sandra

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Sytt och Gjort/Barma
SV: Sälja annans grejer? Kommision? Hjälp...
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2010, 08:23:52 AM »
Nae, tänka före är bättre än att tänka efter ;-)

Det lättaste för dig är ju att inte sälja på kommision, utan att du säljer till butiken och de säljer vidare. Fördelen med Kom. är att du har bättre koll ;-)

Hur mycket du kan ta till ÅF är ju svårt att säga - du måste ju räkna på hur långt under ditt kundpris du kan gå till åf - och det beror ju lite på hur stora volymer de köper in antar jag?

Blir det för stora skillnader på priset i din webbshop och hos ÅF kan det ju bli problematiskt. Spontat skulle jag kanske fundera på att öppna för åf som har fysiska butiker - där har du lättare att hantera prisskillnaden.

Setill att ha papper på allting också förresten. Skriv avtal med dina åf. Hur mycket får de rea? När får de det? får de göra det utan att meddela dig?  etc.

Ett alternativ är ju också att du släpper några modeller till åf, men inte alla?

Tja, hoppas att det hjälpt dig lite i alla fall...

/Sandra
« Senast ändrad: oktober 21, 2010, 10:44:05 AM av Sandra »

kia

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • www.lammboden.se   www.lchfshop.se  www.almungsskafferi.se
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2010, 09:02:33 AM »
Om man ska ha återförsäljare och har egen webbförsäljning dessutom måste man nog gå ner rejält i pris till återförsäljaren för att det ska bli intressant för dem. De vill ju kunna hålla samma priser som du i din webbshop. Iallafall om återförsäljaren ska köpa in varorna och stå risken med försäljningen. 

Frågan är om det då lönar sig för dig att ha återförsäljare. Det beror ju på hur mycket hantverk det är när du gör produkten, hur mycket tid du lägger. Jag får själv ofta den frågan om jag vill sälja till återförsäljare, men har räknat på det och kommit fram till att om man ska kunna ha sådana priser så att någon vill köpa produkten så får jag i princip jobba gratis om jag ska sälja till återförsäljare. Så jag har bestämt att jag inte säljer till återförsäljare.

Däremot har jag en del kunder som har fysiska butiker som köper till mitt ordinarie pris (men brukar då ge ca 10% rabatt), med specialbeställda produkter som de inte kan få på annat sätt.

Jag har också provat att sälja på kommission till en butik. Då la de på 30% på mitt pris (exkl moms) för att sälja. Jag fick betalt när varorna var sålda.

Så jag tycker att du ska tänkta till både en och två gånger om det lönar sig för dig att ha återförsäljare. Ibland kan ju kunden tycka att det är roligt att det är ett lite mindre företag som sysslar med hantverk och där de får kontakt med den som tillverkar produkterna. Återförsäljare är ju mer anonymt.

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2010, 11:00:01 AM »
Kan kan inte något om detta med att sälja till ÅF men jag fick tidiagre ett brev från ett företag som vill att jag ska bli ÅF till dem. Där skrev de följande "I Sverige är det som du säkert känner till olagligt att ange vilka utpriser som gäller, vi har alltså fri prissättning och du väljer helt själv vilka priser du vill sätta." Jag vet inte om detta gäller för alla varor som en ÅF köper in men det kan vara värt att kolla upp.

kia

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • www.lammboden.se   www.lchfshop.se  www.almungsskafferi.se
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2010, 13:11:05 PM »
Jo, det kan man ju välja själv vilken prissättning man har på sina produkter. Men jag tror att det kanske kan bli svårt att få återförsäljare att acceptera att man säljer till dem för nästan samma pris som man säljer själv till slutkund. Har man då själv webbutik och återförsäljaren också en webbutik så finns det ju ingen anledning att köpa av återförsäljaren från kundens sida sett. Men säljer man till någon som bara har fysisk butik så kan det ju funka, bara man talar om att man har webbutik själv och vilka priser som gäller där, så kan ju återförsäljaren välja hur de vill göra.

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 963
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2010, 15:11:18 PM »
Halloj, & Tack för era synpunkter!!

Nej, det gäller inte (i dagsläget) ÅF som har webbutiker, utan endast till faktiska butiker. (Heter det så? ;o)

Vi har pratat om att göra en kollektion typ " Favoritsmycken från Älskade Barn AB" i liten skala. Säg tre - fem olika produkter.
Det kommer nog heller inte att fungera med specialbeställningar, utan blir färdiga smycken presentförpackade.

Klart är att jag själv inte kommer att kunna påverka deras prissättning, mer än en rekommendation.
Jag får räkna ut hur mycket jag vill ha ( behöver för att gå runt) sedan blir priset ut till kund därefter. (Plus moms givetvis som butiken tar hand om.)

Frågan är nu egentligenom vi skall ta betalt direkt vid levreansen av kollektionen, eller om vi skall få betalt i efterhand.

Det är så många som vill sälja våra smycken, och väljer vi rätt butiker (mycket, mycket till att börja med) ser jag det som bra reklamplatser också förstås. Det är jätteviktigt vem som säljer våra smycken.
Jag har inte alls bearbetat potentiella ÅF, utan det är helt på deras egen initiativ.

Det ligger mycket tid på våra smycken, vi tillverkar ju för hand och på kundens beställning.
Inget färdigt lager eller så.

Dock har vi köpt in en gravyrmaskin, och jag är inte helt främmande för att mängdproducera en liten butikskollektion med väl valda ord / texter.

Att låta någon helt ta "över" min egen beställinngsprocedur med alla -otroliga mängder!! - kombinationer och variationer vore inte särskilt smart, eller enkelt är jag rädd.

Svårt sådant här. Men roligt.  ;)

Sandra

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Sytt och Gjort/Barma
« Svar #6 skrivet: oktober 21, 2010, 10:46:13 AM »
jätteroligt!

Det låter som en bra plan - en liten serie till väl valda butiker.

Betalningsvillkoren skulle jag absolut köra som en vanlig fakturabetalning, kanske med lite längre betalningstid, 30-60 dagar?