Författare Ämne: E-handlare står för fraktkostnad till kund vid retur  (läst 2225 gånger)

kia

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • www.lammboden.se   www.lchfshop.se  www.almungsskafferi.se
E-handlare står för fraktkostnad till kund vid retur
« skrivet: oktober 12, 2010, 13:35:29 PM »
Fick ett nyhetsbrev idag från ehandel.com som förvånade mig lite.

"Tidigare i år slog EG-domstolen fast att det är kunden som ska stå för returkostnaden för en vara i enlighet med distanshandelslagens 14-dagars returrätt. E-handlaren måste dock betala tillbaka hela beloppet för varan, inklusive fraktkostnaden som uppstod vid beställningen, enligt domstolsbeslutet.
Beslutet stödjer hur e-handlare i Sverige normalt sätt hanterar returer, vilket är att e-handlaren inte står för returkostnaden när kunden utnyttjat ångerrätten."

Är det bara jag som inte förstått att det ska vara såhär, jag har trott att kunden bara får tillbaka kostnaden för varan vid retur. Hur har ni andra gjort?

Vad gäller isåfall vid byte av vara, tex att kunden beställde fel storlek och vill byta till en annan, vem står då för alla frakter. Det här blir ju hemskt dyrt för ehandlaren om man har många returer, vilket jag tack och lov inte har haft hittills iallafall. Men man vet ju aldrig hur det kan bli.

Tina

• Entusiast
  • Antal inlägg: 125
    • TiKei Mineral Makeup
SV: E-handlare står för fraktkostnad till kund vid retur
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2010, 17:46:50 PM »
Vid reklamation betalar vi tillbaka summan inklusive frakt + returfrakten.

Vid byte får kunden betala frakten till oss och vi betalar frakten när vi skickar tillbaka till kund (det här känner jag att vi egentligen inte behöver göra, men vi gör det ändå. Dels är det enklast så (inga pengar behöver överföras) och dels som en extra service.

Har kunden ångrat sig så får kunden betala frakten för att skicka tillbaka till oss, men vi betalar tillbaka hela summan (inklusive den första frakten, såvida de inte har skickat tillbaka bara en del av beställningen). Alltså betalar vi inte returfrakten.

Kan väl också egentligen tycka att kunden inte ska få tillbaka den där första frakten, det kan ju bli tufft om man har många returer. Nu gör vi ju så ändå att vi betalar tillbaka frakten, men vi har väldigt få returer.

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2010, 21:48:33 PM »
Så är det.
D.v.s. att kunden inte ska få några kostnader, förutom returfrakten, om de ångrar sitt köp (hela köpet).
Vill de däremot byta en vara/varor är det en annan femma. Man måste inte acceptera byte mot annan
vara utan att det kostar något extra rent fraktmässigt. Men vill de byta allt i en beställning mot något
annat så blir det bara en fråga om att byta pengar fram och tillbaka, vilket är ganska onödigt.
Och visst kan det bli en stor kostnad om man har många returer.

Finns även info. i Konsumentverkets lathund om Distans- och hemförsäljningslagen:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_distans%20och%20hemf%c3%b6rs%c3%a4ljningslagen.pdf

• Köparen ska skicka tillbaka varan till säljaren
och köparen ska betala kostnaderna för retur-
frakten.
• Säljaren ska betala tillbaka allt köparen har betalat,
inklusive fraktkostnader. Återbetalningen
ska göras snarast och senast inom 30 dagar
från det att köparen ångrat sig.

Sandra

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Sytt och Gjort/Barma
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2010, 08:26:05 AM »
Då bryter ju alla de stora företagen såsom Ellos mm mot detta, där får man inte tillbaka expeditionsavgift mm när man ångrar sig. ???

är det inte skillnad på frakt och exp. avgift då?

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2010, 09:56:02 AM »
Varor som säljs till ett nedsatt pris gäller 14 dagars ångerrätt då??

kia

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • www.lammboden.se   www.lchfshop.se  www.almungsskafferi.se
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2010, 13:50:18 PM »
På reavaror har jag ingen aning om ifall ångerrätten gäller med 14 dagar. Det kanske någon annan vet. Däremot så går det ju att göra undantag ibland från ångerrätten. Jag har tex ingen ångerrätt på specialbeställda varor, tex en lammskinnsdyna som jag syr upp efter kundens önskemål om mått. Det ska vara ok att undanta detta från ångerrätten enligt vad jag har läst mig till.  Ångerrätt har jag för allt som är i webbshoppen, dvs standardvaror. Däremot kan ju kunden reklamera en specialsydd produkt om det är något som har blivit fel. Där gäller ju lika för specialsydda varor och standardsortiment.

Ur svensk författningssamling Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)
5 §  Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Så här står det också:
4 §  Bestämmelserna om ångerrätt i 9?16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
4. en tidning eller en tidskrift, eller
5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
« Svar #6 skrivet: oktober 13, 2010, 17:18:33 PM »
Specialvaror, kundanpassade varor, kan man som webbutik undantaga från ångerrätten.

För reavaror gäller ångerrätten.

Ex.vis Ellos återbetalar alla avgifter, skriver de i varje fall:
http://www.ellos.se/CustomerSupport/BuyersInfo.aspx?CategoryId=15034#angerratt
"När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka det belopp du betalat, samt avgifter (express, postförskott och expeditionsavgift) om hela ordern är returnerad."