Författare Ämne: Skatt och moms från Kina  (läst 1027 gånger)

Ida

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1500
Skatt och moms från Kina
« skrivet: augusti 17, 2010, 15:37:37 PM »
Funderar på att köpa in en sak från tillverkar i Kina men tycker att det blir dyrt när det tillkommer skatt och tull sen på varorna. Fick då svaret från tillverkarna att "vi levererar dörr till dörr så då behöver du inte tänka på moms och skatt". Öh, det stämmer väl ändå inte?

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
SV: Skatt och moms från Kina
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2010, 18:46:13 PM »
Momsen ersätts av tullavgiften så det blir inte så stor skillnad. Du kan lätt ansöka om att få sköta tulldeklarationen själv också. De tar en avgift men i gengäld slipper du betala för deklarationen till posten eller andra osom så klart tar en slant för besväret.
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

Ida

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1500
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2010, 19:58:17 PM »
Tack för svaret! Men momsen får man ju tillbaka men det får man ju inte med tullavgiften så det "läggs ju på" priset. Sen förstod jag det som på tullverkets sida att man måste betala moms också (men den får man ju i och för sig tillbaks sen) där tullavgiften även den blir momsgrundande.

Men jag förstår inte vad tillverkaren menar med att det inte blir moms och tull för att de levererar "dörr till dörr". Det kan väl ändå inte stämma? Köper man in så betalar man väl tull oavsett hur det levereras? Eller har jag fel?

Gis

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
« Svar #3 skrivet: november 11, 2010, 12:51:37 PM »
Hej, jag har handlat från Usa och då är tullavg + tull (% mellan1-20%) och ovanpå det tillkommer momsen med 25 %.
Varför det är mellan 1-20 % i tull beror helt på vilken vara det handlar om så ring Tullverket och fråga.
Mvh Gis