Författare Ämne: Skäääryyy.  (läst 2471 gånger)

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Antal inlägg: 963
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
Skäääryyy.
« skrivet: juli 27, 2010, 23:17:18 PM »
Att växa och bli stora, är det något som alla vill?
Hur stora vill ni bli då?...

Ena jaget kan känna att, shit, vilken bra nivå jag har på livet, och butiken och flödet allmänt.
Sen - lilla egot - som såklart vill växa.  (Nää.. Inte tjockisen som huserar inuti mig och suktar efter gooodis..;o) utan ego-Älskade Barn VeDen.
VeDen. Företagsutvecklaren och framtidsplaneraren. Tänk fritt, tänk stort. Fokusera.

If there is a will, There is a Way. Liksom.
Men hur mycket will finns det då?...

Komma till saken?...
Hmmm. Jag får erbjudanden - inte varje dag, men ändå - från intresserade återförsäljare, och från folk som vill hjälpa mig, "VeDen" att få mitt företag att växa.

Hittills har jag hållit låg profil, och kört mitt eget lilla rejs, men nu har jag ändå fått frågan som får - snart - bägaren att börja droppa över. Tydligen vill fler ha mina saker.
(Och tydligen gör jag dem så bra & snygga att det kommer många som vill göra lika också! ;o)

Jag önskar det fanns en manual, eller något att hämta erfarenheter och kunskaper och all-som-man-kan-tänkas-behöva ur.

I alla fall har jag fått ett erbjudande idag som jag nog måste ta till mig och fundera på allvar över.
Lite läskigt är det i alla fall.
Att hålla en häst i tyglarna har aldrig skrämt mig, men att hålla ett fyrspann som blir så mycket större...
Ånglok och diesellok, där snackar vi stora starka - skrämmande saker om man skall tygla runt dem själv...

Kanske dags att se över affärsplanen. Rejält...

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
SV: Skäääryyy.
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2010, 23:54:52 PM »
Kanonkul för dig!

Man ska vara positiv, men jag måste bara säga att var petnoga med
att kolla vad du får för erbjudande/avtal. En del slår på stora trumman
för att sedan kräva massor för småpotatis, rent procentuellt alltså.
Det förekommer både här och där.

Min pappa,, som också har eget företag, fick för några år sedan ett
avtalsförslag från ett stort internationellt företag. Men jag läste igenom
allt först, grundligt. Och berättade det viktigaste för honom. Just detta
avtal var som ett enda stort skämt. Min pappa valde till och med att
inte ens ägna tid åt att läsa det.

Hoppas allt går bra, håller tummarna hårt :-) :-) :-)

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2010, 10:40:27 AM »
Halloj, mell!
Åhh, skoja jag är extremt petnoga med erbjudanden och avtal!!
Ojojoj, jag får mängder med "jag har en blogg och vill ha" - "Jag har en internetbutik och vill sälja dina alster" - "söker du återförsäljare" sponsring och "byten" etc etc etc.

Skulle jag någon gång söka en återförsäljare / tacka ja till ett erbjudande / avtal så skulle det så noooooga övervägas/överläggas så jag vet inte vad...  ;)

Mina smycken säljs (hittills...) exklusivt på min websida ju, och det är "bara jag" som kan ge den servicen jag vill att mina smycken omgärdas med.
Vill man ha ett "namnsmycke" finns ju många billigare tillverkare, som till och med gör likande saker som jag gör.
Men de gör inga "Älskade Barn"smycken...  :)

Jag är väldigt stolt över mitt varumärke och mina saker. Superstolt!  ;)

Men till slut har man liksom fått frågan om man är intresserad av att synas i butik "en gång för mycket", och det känns som om jag kanske borde (?) ta mig en allvarlig funderare.
Det finns ju massor av sätt att gå till väga på...
Men att göra det som "välgörenhet" för att någon annan skall tjäna massa slantar, det kommer inte att hända.
Eventuella (framtida?)avtal kommer min advokat och ekonomiske rådgivare att tillsammans med både styrelsen, mentor och mig gå igenom grundligt.

Men det är en liten sak till.
VILL man bli större?...

Jessica

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 573
    • Namnsmycken, Inredning & Presenter
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2010, 12:10:30 PM »
Några tankar från mig, som må vara lite luddiga men kanske lite bollande iaf  ;)

Det jag spontant först kommer att tänka på är, finns tiden? Det jag tänker när det gäller handgjorda och just unika smycken är ju att det tar tid. Man kan inte producera mer än man faktiskt hinner med.
Vad skulle du vinna på att sälja via återförsäljare? Fler kunder, är det något du hinner med. Och är de kunderna värda merjobbet för den summa du ska ta från återförsäljaren?

Vad gäller att växa och bli större så kan jag nog inte hjälpa dig, den måste du klura på själv, hihi. Man kan ju bara svara för sig själv, och jag vill garanterat bli större. Fast å andra sidan tror jag kanske det valet är mer självklart när man även säljer "massproducerade" varor. Där är ju det här med tiden inte samma krux, får man för mycket att göra är det "bara" att anställa. Det är ju lite svårare att anställa någon att göra DINA smycken, då är det ju inte DINA längre...

Men visst 17 är det roligt att fundera/planera för företagets framtid? Ingenting är omöjligt och det finns bara möjligheter! ;)

Tian

• Moderator
  • Fast
  • Namnsmycken
    • Älskade Barn AB
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2010, 18:28:34 PM »
Helt rätt Jessica!
Och jag älskar luddiga och bollande tankar!

Visst är det så att tiden spelar extremt stor roll, och head on - handgjort tar tid, och "ingen annan" kan ju göra mitt hantverk.
Du tänker också rätt i att såklart man som "mellanhand" vill bli större, det tar ju kanskte inte riktigt lika mycket tid i anspråk.

Just därför har jag tackat nej till alla intresserade återförsäljare "proffsbloggare" och mediabyråer som velat "hjälpa till".
Men ibland har man fått frågor och erbjudanden som mer varit "av annat slag", alltså då de inte velat ha något i gengäld, utan mer tycker om varumärket, eller så har jag fått goda råd och ovärdeliga kontakter som ju är suveränt att ha både i framtidenoch nuet.

Sedan har jag faktiskt även fått erbjudanden om folk som vill tillvekra mina smycken så jag kan bli mellanhanden själv.  ;) ;D
Inte intressant!

Men det är ju himla coolt att man lyckats bygga ett rätt starkt varumärke förstås. Smickrade så det värmer ända in i hjärtat!...

Nuså blir det en del att tänka på. Spännande som attans är det i alla fall!...