Författare Ämne: Viktigt att informera om ångerrätten  (läst 2046 gånger)

mell

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
Viktigt att informera om ångerrätten
« skrivet: maj 31, 2010, 20:11:09 PM »
http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2010/Hovratten-starker-konsumenters-ratt-till-information/

"Hovrätten stärker konsumenters rätt till information
2010-05-05

PRESSMEDDELANDE

Företag får inte slarva med information om ångerrätt till konsumenter. Det slår Svea hovrätt fast i en dom. KO välkomnar domen som kan hjälpa många konsumenter som drabbats av bristande och felaktig information från företag."

Ida

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1500
SV: Viktigt att informera om ångerrätten
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2010, 20:21:05 PM »
Tack för infon mell!

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2010, 07:15:44 AM »
Ska se över mina rutiner.
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2010, 09:34:33 AM »
Hur kommer ni att lösa detta?

Skriva detta med ångerrätten på packlistan eller skicka med köpvillkorern tillsammans med packlistan?

artmissy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
« Svar #4 skrivet: september 04, 2010, 00:33:41 AM »
Ja jag tror nog att jag ska börja skicka med det på fraktsedeln/fakturan.
Ha det som standard att alltid skicka ut det.

Idag fick jag tillbaka ett paket.
Jag hade fått en order på 660:- och jag blev jätte glad  (jag ha rinte alls stor omsättning och behöver verkligen mer)

Hon valde faktura, och nu hade 95:- kommit in på mitt konto, och lite senare trillade avin in från posten, att jag har paket att hämta ut från henne.  :(

Hon valde några saker.. betalade för dom och för faktura avgiften och skicka tillbaka resten.
Imorn får jag se hur allt är, om hon öppnat parfymerna t.e.x så kan jag ju inte ta tillbaka dom, då är hon skyldig att betala..

detta är min första kund som skickar tillbaka saker, jag har aldrig fått en retur förut.
Känner mej lite osäker på hur jag ska göra.

Dessutom så stod det att hon har skickat mot postförskott men jag har skrivit klart och tydligt på hemsidan att retur frakten betalas av köparen.
hmmmmz... jobbigt.

smyckorama

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
    • Smyckorama
« Svar #5 skrivet: september 05, 2010, 18:59:10 PM »
Räcker det att skriva det i ett mail tror ni? Jag har automatiska "tack för köpet"-mail som skickas ut till alla kunder när de gjort ett köp. Däri har jag informerat om ångerrätten inom Sverige, samt under "shop policies" i min webshop. Det borde väl räcka? Iofs så skadar det ju inte att lägga till det även på fakturan.

Svårt artmissy, jag hade för det första ej hämtat ut paketet utan att först ha pratat med kunden om att alla frakter kommer faktureras henne i efterskott. Vad gäller returen så är det tyvärr sådant som kan hända när man har en webshop men självklart är det tråkigt. Jag har skrivit in i mina villkor att kunden alltid ska kontakta mig innan retur, dels för att det är skönt att veta att ett paket är på väg (posten tappar bort rätt mycket enligt mina erfarenheter) men också för att det är skönt att ha kontakt med kunden och se om det är något man kan reda ut, kanske det bara är så att hon ångrade sig... Hoppas att det reder ut sig.
Smyckorama.se - unika smycken, speciellt för dig!

barntyger

• Medlem nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • barntyger.se
« Svar #6 skrivet: september 07, 2010, 08:48:19 AM »
Hej!
I försändelsen som jag skickar med paketet lägger jag i en lapp (A4) med "Information om ångerrätt och returer" på den lappen gör jag även lite reklam för återköp, skriver kort om nyheter och om vad som är på gång in i butiken. Det fungerar bra tycker jag.

Lite pyssel dock att skriva ihop det men har man gjort det en gång så finns det ju i datorn. Sedan är det bara att byta ut "reklamen" om man vill göra som jag  ;)

Postförskott funderar jag att ta bort, det händer titt som tätt att kunderna inte hämtar ut och det blir himla dyrt med returfrakt för jag har inte hjärta att skicka faktura på 150 kr till den som inte hämtat paketet, som jag skriver i mina köpvillkor, ibland kanske man är för snäll...

Lycka till!
www.barntyger.se
mer än textil inredning för barnrum

Välkommen till vår blogg: http://barntyger.blogspot.com

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
« Svar #7 skrivet: september 07, 2010, 09:31:36 AM »
Webbia hjälpe mig så nu får kunden tillsammans med orderbekräftelsen information om ångerrätten mm. Detta sparar papper och miljön och kunden får den information de har rätt till.

smyckorama

• Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 10
    • Smyckorama
« Svar #8 skrivet: september 07, 2010, 10:31:17 AM »

Postförskott funderar jag att ta bort, det händer titt som tätt att kunderna inte hämtar ut och det blir himla dyrt med returfrakt för jag har inte hjärta att skicka faktura på 150 kr till den som inte hämtat paketet, som jag skriver i mina köpvillkor, ibland kanske man är för snäll...

Det där är en klurig fråga tycker jag, jag har varit rätt förskonad från kunder som inte hämtar ut paket men de som inte gjort det har jag fakturerat... De har dock inte betalat fakturorna och jag har inte direkt stått på mig så det gick rätt åt... Men mitt eget fel att jag inte stått på mig, samtidigt känns det lite väl att skicka till kronogofden för en sån liten summa. Nuförtiden har jag inte postförskott alls men brukar skicka de dyrare sakerna som rekommenderat, det är värt den extra kostnaden eftersom jag bara gör en sak av varje så det blir jobbigt om det kommer bort. Kunden får göra sin betalning med kort eller i förskott till plusgiro.
Smyckorama.se - unika smycken, speciellt för dig!

Ida

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1500
« Svar #9 skrivet: september 08, 2010, 08:16:28 AM »
Hur fungerar det med ångerrätten när man säljer till företag, det är väl inte samma?

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
« Svar #10 skrivet: september 08, 2010, 13:28:42 PM »
Nej, ångerrätten gäller bara konsumentköp
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken