Författare Ämne: Fakturera Mig / Klarna - bör man ha det?  (läst 9721 gånger)

Kreativadagar

• Entusiast
  • Antal inlägg: 104
    • Kreativa dagar!
SV: Fakturera Mig / Klarna - bör man ha det?
« Svar #30 skrivet: januari 27, 2011, 09:48:10 AM »
Vad var det i villkoren du inte gillade?

Klarna skapar också ett konto för dig som kund, men de talar inte om det på samma sätt som Payson gör. Så måste man ju arbeta för att hålla reda på vad varje kund betalar, särskilt om man delbetalar...

Payson har bara en avgift per faktura och en %-avgift per faktura. Det kostar alltså ingenting om ingen kund väljer alternativet. DET borde Klarna ta efter. Då skulle de vinna mig som kund.
/Åsa

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
« Svar #31 skrivet: januari 27, 2011, 10:10:37 AM »
Det var väl en kombination kan man säga. Just att jag måste skaffa mig ett Payson-konto. Jag säljer både inom företaget och privat på tradera. Det har hänt att folk betalat via Payson - tradera har en ruta att klicka i för köparen om de vill göra det -  fast jag inte har det som alternativ. Det innebär ju avgifter för mig om de gör det. Eftersom jag inte haft Payson-konto har jag kunnat avvisa dessa utan krångel eller avgifter. Samt bokföringsbekymmer då avgifterna dras än privat, än i företaget.
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

Kreativadagar

• Entusiast
    • Kreativa dagar!
« Svar #32 skrivet: januari 27, 2011, 12:08:31 PM »
Jag har två Paysonkonton. Ett privat och ett för företaget. Funderar på att öppna ett tredje också för en ny sajt jag eventuellt ska starta upp.
/Åsa

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
« Svar #33 skrivet: januari 27, 2011, 15:31:03 PM »
Vad var det i villkoren du inte gillade?

Klarna skapar också ett konto för dig som kund, men de talar inte om det på samma sätt som Payson gör. Så måste man ju arbeta för att hålla reda på vad varje kund betalar, särskilt om man delbetalar...

Payson har bara en avgift per faktura och en %-avgift per faktura. Det kostar alltså ingenting om ingen kund väljer alternativet. DET borde Klarna ta efter. Då skulle de vinna mig som kund.

- Om en kund väljer delbetalning hos Klarna får man som företag inte hela beloppet utbetalt då, i väntan på slutbetalning?
- Är det någon/några som har erfarenheter av Svea webpay, och då gärna jämfört med Klarna?
- Svea webpay är billigare men enligt Klarna tar de inte tar vi på sig all kredit- och bedrägeririsk. Stämmer detta? Och vad innebär det konkret??
- Svea betalar direkt till företaget och inte som Klarna som betalar efter 14 dagar. Det tycker jag låter bra men vad är det som gör att de flesta väljer Klarna fram för Svea webbpay?

Tina

• Entusiast
  • Antal inlägg: 125
    • TiKei Mineral Makeup
« Svar #34 skrivet: januari 28, 2011, 20:27:28 PM »
Jag har ingen erfarenhet av Klarna (förutom att de ringer och tjatar titt som tätt och då tycker att de själv är bättre än alla andra).

Men jag har efter många år då jag kört fakturorna själv faktiskt nu gått över till SveaWebPay. Att köra det själv blev alltför tidskrävande.

I stort tycker jag att det funkar smidigt med SveaWebPay. Man får pengarna dagen efter, de skickar ut fakturorna separat och priset är klart bättre än Klarnas.

Allt är inte perfekt, i alla fall inte om man som jag kör en hostad version. Explorer krashar om man skickar med för många rader, vilket gör att vissa kunder inte kan beställa. De är medvetna om problemet, men verkar inte vilja göra så mycket åt det tyvärr. Jag hoppas på att snart kunna gå över till deras Webservice och då försvinner det problemet.

Supporten är inte super heller. Det kan vara svårt att få svar på mail.

Skulle Klarna ge mig exakt samma villkor och priser så skulle jag kanske gå över. Men de är helt ovilliga att rucka på sina priser.

kada

• Beroende
  • Antal inlägg: 263
    • www.tuffatilda.se
« Svar #35 skrivet: januari 30, 2011, 10:58:18 AM »
Har funderat på Klarna i omgångar men tycker det är för dyrt. Fasta avgifter och dyr startavgift om jag minns rätt!  Jag funderar på att välja Paysons lösning som jag tycker låter bra. Har Paysons direktbetalning i webbshoppen idag som många kunder väljer, funkar smidigt. Ngn annan som hunnit kika på Paysons lösning som ju är helt ny?!
www.tuffatilda.se
designade babykläder

Kreativadagar

• Entusiast
    • Kreativa dagar!
« Svar #36 skrivet: januari 30, 2011, 11:28:31 AM »
Jag har avtal klart med Payson Faktura (använder deras andra lösning redan) och väntar i princip bara på att de ska få iordning den modul jag behöver till min egenhostade butik.
Är det något särskilt du undrar över?
/Åsa

kada

• Beroende
    • www.tuffatilda.se
« Svar #37 skrivet: januari 31, 2011, 19:16:18 PM »
Jag har avtal klart med Payson Faktura (använder deras andra lösning redan) och väntar i princip bara på att de ska få iordning den modul jag behöver till min egenhostade butik.
Är det något särskilt du undrar över?

Vad kostar det? Och är det enkelt att själv installera i butiken?
www.tuffatilda.se
designade babykläder

Kreativadagar

• Entusiast
    • Kreativa dagar!
« Svar #38 skrivet: januari 31, 2011, 19:22:38 PM »
Vad avänder du för leverantör till din butik?
Om du har köpt in dig någonstans kan de säkert hjälpa dig att installera det.
Jag vet inte om det är svårt att installera än, men den modul jag har för Payson idag var väldigt enkel att installera och få i funktion.

Det kostar 19 kr + 3% av fakturabeloppet (exkl. moms). Inga andra avgifter.
/Åsa

kada

• Beroende
    • www.tuffatilda.se
« Svar #39 skrivet: januari 31, 2011, 20:19:11 PM »
Vad avänder du för leverantör till din butik?
Om du har köpt in dig någonstans kan de säkert hjälpa dig att installera det.
Jag vet inte om det är svårt att installera än, men den modul jag har för Payson idag var väldigt enkel att installera och få i funktion.

Det kostar 19 kr + 3% av fakturabeloppet (exkl. moms). Inga andra avgifter.

Och inga startavgifter om jag minns rätt? En klar fördel gentemot Klarna tycker jag då.
Jag äger min webbutik som är en OSCommerce-lösning.
www.tuffatilda.se
designade babykläder

huset

• Entusiast
    • huset på landet
« Svar #40 skrivet: augusti 16, 2011, 16:12:41 PM »
Återupptar denna gamla tråd.

Jag har nu tagit bort fakturalaternativet (har själv skött faktureringen) pga av oseriösa kunder som skapar otroligt mycket extrajobb m.m.

Jag försöker nu hitta ett alternativ som ersättning. Tyvärr kan jag inte få paysonfaktura pga av att det inte fungerar med webbshopssystemet. Så vad blir det kvar att välja. Klarna eller Swea Webpay.

Ni som vet mer vad ska man välja? Ni som har valt Klarna hur har ni gjort för att "få tillbaka" deras dyra kostnader. Har ni höjd priset på produkterna eller har ni satt en fakturavgift som täcket kostnaderna. Hur många beställningar per dag i genomsnitt behöver man för att det ska runt pga av Klarnas dyra kostander.

Ni som har Klarna märkte ni någon ökning av beställningar när ni började med deras tjänster. Jag har sett att Kalrna har 3 olika tjänster som då också kostar olika.  Vilken tjänst är bäst??

Många frågor.  Jag hoppas att ni kan hjälpa mig hitta en bra lösning på fakturadilemmat.

Tina

• Entusiast
  • Antal inlägg: 125
    • TiKei Mineral Makeup
« Svar #41 skrivet: augusti 17, 2011, 16:09:09 PM »
Återupptar denna gamla tråd.

Jag har nu tagit bort fakturalaternativet (har själv skött faktureringen) pga av oseriösa kunder som skapar otroligt mycket extrajobb m.m.

Jag försöker nu hitta ett alternativ som ersättning. Tyvärr kan jag inte få paysonfaktura pga av att det inte fungerar med webbshopssystemet. Så vad blir det kvar att välja. Klarna eller Swea Webpay.

Ni som vet mer vad ska man välja? Ni som har valt Klarna hur har ni gjort för att "få tillbaka" deras dyra kostnader. Har ni höjd priset på produkterna eller har ni satt en fakturavgift som täcket kostnaderna. Hur många beställningar per dag i genomsnitt behöver man för att det ska runt pga av Klarnas dyra kostander.

Ni som har Klarna märkte ni någon ökning av beställningar när ni började med deras tjänster. Jag har sett att Kalrna har 3 olika tjänster som då också kostar olika.  Vilken tjänst är bäst??

Många frågor.  Jag hoppas att ni kan hjälpa mig hitta en bra lösning på fakturadilemmat.

Jag har ju haft SveaWebPay i ungefär ett år nu och jag kan INTE rekommendera dem. Vi kommer att byta till Klarna så fort vår nya hemsida är klar.

Klarna blir något dyrare för oss, men jag tror det är värt det i slutändan.

Anledningen till att vi byter är följande:
De har ingen support över huvud taget och väljer för det mesta att ignorera mail.
De tar lika mycket betalt för att dra tillbaka en faktura som att skicka ut en. Så om en kund ändrar sig och returnerar så får du betala en gång till.
De är för jävliga mot kunderna. Vi har haft många kunder som har KRÄVT att vi ska byta till Klarna på grund av hur de har uppfört sig.
De godkänner personer som beställer för tex 90kr och nekar de sen när de beställer för 400 kr. På grund av FÖR LITEN INKOMST. Tilläggas kan att Klarna godkänner samma person utan problem.

Billigast är inte alltid bäst...

huset

• Entusiast
    • huset på landet
« Svar #42 skrivet: augusti 17, 2011, 18:02:23 PM »
Vet ni om det är det möjligt att förhandla med Klarna om priset. Att få ett provapååris.  ch om man nu ska välja Klarna vilken av deras olika varianter är bäst, dev som ger mest i forma av försäljning, nöjda kunder m.m?

Josse

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Presenteriet
« Svar #43 skrivet: augusti 17, 2011, 21:33:28 PM »
När vi drog igång webbutiken hade vi Sveawebpay men lyckades sedan förhandla oss till ett bra pris med Klarna, som senare förhandlats fram till ännu bättre. Låg fast kostnad samt låg %-avgift på varje köp, kan inte klaga.
Vi har dock fått bättre erbjudanden från Sveawebpay, senast i våras, men valt att tacka nej eftersom vi har så vansinnigt dålig erfarenhet av deras kundservice. Klarnas kundtjänst är outstandig, det kan väl ingen säga emot? Mycket sällan telefonkö, snabb hjälp, trevlig hjälp, sällan (vägar jag dra till med aldrig) krångel. Jag betalar hellre lite extra emot att få detta. Skönt också att veta att våra kunder får samma trevliga bemötande när de behöver kontakta fakturabolaget.
Sedan tror jag att Klarna är mer välkänd och accepterad bland kunderna. De flesta som handlar aktivt på webben känner igen Klarna och har någon gång använt deras tjänster.
Har svårt att uttala mig om Paysons fakturatjänst då vi inte använt denna. Tycker dock att Payson är rätt så dyr i jämförelse med många andra betalalternativ, men det är ju möjligt att det är en förhandlingsfråga. 
Får man bara upp lite snurr på sina ordrar tycker jag att Klarna är schyssta att förhandla fram bra priser med. Men jag tror knappast att vi hade fått till vårt nuvarande avtal om vi hade kontaktat dem i uppstarten av webbutiken.
http://www.presenteriet.se - presenter av hög kvalité som tilltalar både praktiskt som estetiskt