Författare Ämne: Fakturera Mig / Klarna - bör man ha det?  (läst 9725 gånger)

Jessica

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 573
    • Namnsmycken, Inredning & Presenter
SV: Fakturera Mig / Klarna - bör man ha det?
« Svar #15 skrivet: januari 28, 2010, 09:09:31 AM »
Håller med övriga att det är väldigt många som väljer fakturaalternativet. Vi använder oss av Klarna idag, och jag är jättenöjd med support etc, priserna har jag inte så stor koll på. (Ett av nyårslöftena, kolla upp våra betallösningar  ;))

Vi tar en avgift på 30 kronor av kunden.

Jag förstår det här med att vara rädd för fasta utgifter i början, det var jag med. Vi började med att fixa fakturorna själva, och det funkade typ inge bra alls. Det fanns inte en suck att hinna med att kolla av vilka som betalt, skicka påminnelser etc. Att skaffa en annan som sköter det åt oss, var för oss helt rätt.

Lena S

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • TEFROSSA
« Svar #16 skrivet: januari 28, 2010, 09:44:28 AM »
Tack snälla allihopa som svarat på detta! Det är till stor hjälp för mig!!

Det mesta är redan skrivet här ovan men jag kan bara konstatera:

Visst kan jag fixa egna fakturor, MEN kunden betalar ju inte (vis av erfarenhet) och då blir det hiskligt dyrt och jobbigt med inkasso, inte värt det med mina ofta låga ordervärden.

Fakturaköp kan ju vara värt att skaffa och betala för om det skulle öka orderingången och få in kunder som annars inte vågar handla. Jag tror jag skall pressa Klarna litet med Sveas lägre kostnader och se vad jag kan få till för avtal...

Jag har visserligen inte hört någon direkt efterfrågan från mina kunder på faktura, men det kan ju vara så att dessa kunder går någon annanstans direkt när de ser att jag inte har faktura...

Tina

• Entusiast
  • Antal inlägg: 125
    • TiKei Mineral Makeup
« Svar #17 skrivet: januari 28, 2010, 12:02:02 PM »
Jag sköter faktureringen själv just för att jag tycker att Klarna tar ockerpriser för sin tjänst.
Jag skriver ut fakturorna från webbshoppen och skickar med i paketet och där är det inte mer jobb än om jag skulle skicka med ett kvitto.

Jag gör dock en kreditkoll på alla fakturakunder (första gången). Det betalar jag 8 kr för. Väl värt det eftersom det är många som försöker beställa som har betalningsanmärkningar.

Visst är det lite extra jobb med att skicka ut påminnelser, men jag tycker ändå att det har varit värt det hittills. Jag brukar skicka ut via mail först och sen en riktigt påminnelse (med påminnelseavgift) med vanlig post. Därefter inkasso. De flesta har bara missat och betalar redan efter mailpåminnelsen.

Jag har avtal med en inkassobyrå och betalar 995:-/år för det. De sköter allt och jag får hela summan (inklusive påminnelseavgift) om/när kunden betalar. Alltså ingen kostnad per faktura. Om någon inte betalar trots inkassokrav så skickar de vidare till kronofogden (efter att ha frågat mig). Då får jag betala 300 kr för det, men de pengarna får jag tillbaka när de betalar. De flesta betalar i det läget eftersom de inte vill ha betalningsanmärkningar.
Inkassobyrån behåller de 160 kr som de kan lägga på plus räntan som kunden får betala. Det är ju 160 kr även på små summor, så för dem gör det inget att fakturan kanske inte är på så mycket.

mariex

• Beroende
  • Antal inlägg: 226
    • Hemlängtan interiör & design
« Svar #18 skrivet: januari 28, 2010, 15:03:49 PM »
Årsavgiften är 1900 kr
Avgift per faktura 15 kr samt 2,7%
Ingen uppläggningsavgift
Möjligen en kostad hos din webbshop leverantör om det inte redan är integrerat i deras system.
Jag är hittentills nöjd med samarbetet.

Funkar det med OS-Commerrce tro? För vi har gjort egen butik, ingen webshopsleverantör här.

Kolla med webbia, hon hjälpte mig!
Välkommen till vår lantliga inredningsbutik!
www.minhemlangtan.se
eller blogg!
www.inredmedminhemlangtan.blogspot.com

Pallas Athena

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1649
  • Ingen kund är obetydlig, ingen fråga är för dum!
    • Webbia
« Svar #19 skrivet: januari 28, 2010, 17:05:47 PM »
Ett annat alternativ som jag har hjälpt en av mina kunder med är att det finns en kundtyp som heter fakturakund. Nya kunder kan bara registrera sig som vanliga kunder, och sedan kan webbshopsägaren göra en kreditkoll innan man manuellt flyttar över kunden till "fakturakund". Fakturakunderna kan välja faktura som betalsätt, men inte andra kunder. Sedan skriver webbshopsägaren själv ut sina fakturor och skickar till kunden.
På detta sätt har man jag i alla fall minimerat risken för att råka ut för återkommande bedrägerier, där kunden redan har lurat andra och/eller har svårt att betala.
Webbshop, hemsida, visitkort eller vad du nu behöver!
www.webbia.se

Bjuti

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Bjuti.se
« Svar #20 skrivet: januari 28, 2010, 21:33:57 PM »
Jag sköter faktureringen själv just för att jag tycker att Klarna tar ockerpriser för sin tjänst.
Jag skriver ut fakturorna från webbshoppen och skickar med i paketet och där är det inte mer jobb än om jag skulle skicka med ett kvitto.

Jag gör dock en kreditkoll på alla fakturakunder (första gången). Det betalar jag 8 kr för. Väl värt det eftersom det är många som försöker beställa som har betalningsanmärkningar.

Visst är det lite extra jobb med att skicka ut påminnelser, men jag tycker ändå att det har varit värt det hittills. Jag brukar skicka ut via mail först och sen en riktigt påminnelse (med påminnelseavgift) med vanlig post. Därefter inkasso. De flesta har bara missat och betalar redan efter mailpåminnelsen.

Jag har avtal med en inkassobyrå och betalar 995:-/år för det. De sköter allt och jag får hela summan (inklusive påminnelseavgift) om/när kunden betalar. Alltså ingen kostnad per faktura. Om någon inte betalar trots inkassokrav så skickar de vidare till kronofogden (efter att ha frågat mig). Då får jag betala 300 kr för det, men de pengarna får jag tillbaka när de betalar. De flesta betalar i det läget eftersom de inte vill ha betalningsanmärkningar.
Inkassobyrån behåller de 160 kr som de kan lägga på plus räntan som kunden får betala. Det är ju 160 kr även på små summor, så för dem gör det inget att fakturan kanske inte är på så mycket.

Det låter ju bra att man kan ha ett sådant avtal med en inkassobyrå. Det ger trygghet, men man slipper ändå dyra avgifter. Får jag fråga vilket bolag du använder dig av? Är det samma som gör kreditkollen? Hur fungerar kreditkollen? Alltså är det någon man kan ha "inbyggt" i systemet så att det kollas av direkt i kassan eller får man gå in manuellt i efterhand?

Fler som gör egna fakturor och har avtal med inkassobyråer?

Malin

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1604
    • barnlycka.se
« Svar #21 skrivet: januari 28, 2010, 22:08:22 PM »
ca 60% av våra kunder köper på faktura. Klarna är superbra att ha och göra med- kanonservice och jättetrevlig support!  :)
om jag tittar på andelen kunder som får påminnelser så är det en stoooor andel- och skulle jag varje dag behöva hålla reda på vilka som skulle betalat osv och sen skicka påminnelse (bara där 6kr i porto för varje påminnelse)- och sen dra till inkasso (kostnad) och det dyrbaraste av allt- MIN TID. skulle aldrig ta på mig att fixa fakturorna själv. om man som tian tar betalt i förskott är det ju inget problm- men har man skickat varor så är det mindre kul när betalning uteblir.....
glöm inte bort min fina blogg!
http://barnlycka.blogg.se/

Sugarbaker

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 85
  • chutzpah
    • Ultimate Cake
« Svar #22 skrivet: januari 29, 2010, 07:03:30 AM »
Jag skickar bara en 10 fakturor varje månad, så för mig sparar jag enormt mycket att göra det själv. Det är sällan att jag måste skicka en påminnelse, men när jag gör så tar jag en påminnelse avgift på 50:-. Det är också sällan att det går hela vägen till KFM (jag hoppar över inkasso företag och anmäl direkt till KFM). Just nu har jag mitt första fall hos KFM i 2 år.

Jag skickar fakturor till brudpar för deras bröllopstårtor, men lägger upp betalningen ca fem veckor innan.... så om de inte betalar får de ingen bröllopstårta! Resten är i stort sätt återkommande fakturakunder, dvs närliggande företag som köper med sig bullar, kaffe och bakverk, och sedan skriver jag upp det under månaden och skickar ut i slutet av månaden.

Om jag hade väldigt många fakturor och höga sådana varje månad skulle jag förmodligen anlita ett företag som tar hand om det.
Never trust a skinny baker

www.ultimatecake.se

Tina

• Entusiast
  • Antal inlägg: 125
    • TiKei Mineral Makeup
« Svar #23 skrivet: januari 30, 2010, 16:31:50 PM »

Det låter ju bra att man kan ha ett sådant avtal med en inkassobyrå. Det ger trygghet, men man slipper ändå dyra avgifter. Får jag fråga vilket bolag du använder dig av? Är det samma som gör kreditkollen? Hur fungerar kreditkollen? Alltså är det någon man kan ha "inbyggt" i systemet så att det kollas av direkt i kassan eller får man gå in manuellt i efterhand?

Fler som gör egna fakturor och har avtal med inkassobyråer?

Jag anlitar JA Inkasso, www.jainkasso.se . Mycket trevliga!
Kreditkollen gör jag manuellt på www.upplysning.se . Har använt mig av den sidan länge och den har alltid fungerat mycket bra! Betalar i förskott och betalar man inte 1000 kr (tror jag det är) så får man 200 kr extra. Det kostar sen 10 kr per upplysning, men den summan är inkl. moms så det blir 8 kr.

Bjuti

• Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Bjuti.se
« Svar #24 skrivet: januari 31, 2010, 12:47:13 PM »
Tack, snälla Tina för svar!

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
« Svar #25 skrivet: mars 16, 2010, 09:54:27 AM »
Jag har valt att teckan avtal med Klarna. Så denna veckan körde jag igång med fakturabetalning i webshopen för emballage. Tar väl ett tag innan man kan utvärdera resultatet.
« Senast ändrad: mars 16, 2010, 09:56:34 AM av Kylli »
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken

MagasinGlag

• Entusiast
  • Antal inlägg: 141
    • Mailingbags
« Svar #26 skrivet: mars 17, 2010, 10:47:43 AM »
Utvärdera gärna hur det funkar med fakturabetalningen.
Jag satsade ju på direktbetalning istället och visst det kostar lite extra men ja det är ganska så många som efterfrågar det och jag själv brukar ofta välja direktbetalning när det finns för jag är för snål för att betala faktureringsavgift *S*
Å faktura erbjuder jag till företag och kända kunder och sköter den faktureringen själv och det funkar bra.
Mailingbags www.magasinglag.se

huset

• Entusiast
  • Antal inlägg: 157
    • huset på landet
« Svar #27 skrivet: januari 26, 2011, 12:01:01 PM »
Är det fler som använder Svea Webpay och har erfarenhet av dem?? Är det någon av er som har provat både Klarna och Svea webpay. Vem är i så fall bäst?

Jag börjar allvarligt fundera på att köpa fakturatjänsten av ett företag.  En kund som inte har en betalningsanmärkning vid köp kan ha en avbetalningsplan hos Kronofogen eller lyckats fixa till sig en betalningsanmärkning under tiden jag väntar på betalning... 

Kreativadagar

• Entusiast
  • Antal inlägg: 104
    • Kreativa dagar!
« Svar #28 skrivet: januari 26, 2011, 21:18:13 PM »
Jag väntar på att Payson faktura ska släppas för den webbutikslösning jag använder mig av.
Har ratat Klarna just på grund av alla avgifter hit och dit plus deras galna anslutningsavgift...
/Åsa

Kylli

• Veteran
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
« Svar #29 skrivet: januari 27, 2011, 09:30:28 AM »
Jag väntar på att Payson faktura ska släppas för den webbutikslösning jag använder mig av.
Har ratat Klarna just på grund av alla avgifter hit och dit plus deras galna anslutningsavgift...

Jag var på väg att betala via Payson igår, men man tvingas skapa konto hos dem och efter att ha läst villkoren valde jag att väla annat alterantiv. Fördelen med Klarna är att kunden inte behöver medlemskap nånstans.

Jag har haft Klarna några månader och visst finns det avgifter men jag känner att det minskar stressen avsevärt. Och avgifterna blir ju lägre för dem som har låga snittordrar - inte optimalt för mig kanske - vilket gör att fakturaavgiften torde täcka kostnaden om man har det så.
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken