Författare Ämne: Lag om ansvar för frakt?  (läst 2088 gånger)

nublu

  • Moderator
  • Kroniker
  • ******
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
Lag om ansvar för frakt?
« skrivet: april 07, 2008, 13:39:39 PM »
Kan någon vänlig och duktig själ leta reda på en TROVÄRDIG källa där det står att företaget är den som ansvarar för att paketet når kunden?

Har fått svar från Phunky Cool och hon anser inte att det är företagets skyldighet att se till att varan når kunden.

"Hej!

Tack för synpunkten.
Dock är detta en regel i de flesta webshopar-dvs väljer du fraktfritt så står de ej för kostnaden när paketet försvinner..har precis hänt mig själv som kund hos en större webshop-2000:- borta.De bjöd dessutom på frakten utan att försäkra det. Därför upplyser jag kunden om att valet är fritt-välj fraktfritt men var medveten om att det kan försvinna alt. betala rek; 49:- och du är garanterad dina varor alt. varuvärdet.
Jag skulle bli mkt tacksam om du kunde hänvisa till någon lag eller paragraf så att jag isåfall får ändra detta.

Tusen tack!"
Livet är en enda stor gråzon

Malin

  • Moderator
  • Alltid här ?
  • *******
  • Antal inlägg: 1604
    • barnlycka.se
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #1 skrivet: april 07, 2008, 14:06:22 PM »
http://www.internetit.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/postorderregler.pdf

sid 8

har även läst det när jag läste jöken. säljaren har fullt ansvar för varan tills det att den är i kundens hand- enligt konsumentköplagen.
glöm inte bort min fina blogg!
http://barnlycka.blogg.se/

nublu

  • Moderator
  • Kroniker
  • ******
  • Antal inlägg: 1076
    • Nublu - dansk design på svenska!
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #2 skrivet: april 07, 2008, 15:31:15 PM »
Meddelandet framfört och polletten nedfallen!  ;)
Livet är en enda stor gråzon

mell

  • Moderator
  • Kroniker
  • ******
  • Antal inlägg: 1389
    • MellMine - Inredningsdetaljer och presenter för hela familjen.
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #3 skrivet: april 07, 2008, 16:36:40 PM »
Jag skickade en fråga till Konsumentverket (juli 06):
Hejsan,
Jag har hittat några webbutiker som i sina villkor skriver
att de ej tar ansvar för Postens hantering.
Kan ett företag verkligen göra så?
Om något kommer bort eller går sönder på vägen får jag
i så fall skylla mig själv om jag valt det billigare fraktalternativet, eller?
Trodde bara att privatpersoner fick säga/skriva så.
Mvh...

(Skickade även med länk om info från en butik, med texten:
Vi ansvarar för försändelsen till den är inlämnad på postkontoret.
Därefter ligger det utom vår makt. Vill du ha en försändelse försäkrad
måste du begära rek. då tillkommer 50 kr för postens avgifter.
Vi kan tyvärr inte ta ansvar för om försändelse blir förstörd eller tappas
bort i postverkets hantering.)


Fick följande svar från Konsumentverket:
"Det nämnda utgör inget oskäligt avtalsvillkor."


Så det verkar inte bättre än att om man erbjuder ett försäkrat alt.
som kunden inte väljer, och man har villkor som liknar ovanstående,
så behöver butiken inte ta ansvar för att varan kommer fram.


Kan säga att jag blev mkt. förvånad över svaret från Konsumentverket.


Ida

  • Moderator
  • Alltid här ?
  • *******
  • Antal inlägg: 1500
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #4 skrivet: april 09, 2008, 17:51:37 PM »
Jag har jobbat för ett stort kommunalt bolag och när vi skulle skicka till kunderna fick de välja mellan rekommenderat brev eller vanligt brev. Valde de vanligt brev så sa vi att då fick de ingen ersättning om brevet försvann men om de valde rekommenderat så står posten för ersättningen.

Malin

  • Moderator
  • Alltid här ?
  • *******
  • Antal inlägg: 1604
    • barnlycka.se
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #5 skrivet: april 09, 2008, 19:18:32 PM »
som liten butik känns det som att man förlorar extremt på att inte skicka nytt om nåt försvinner.
man skulle bli kallad för lurendrejare och allt möjligt. det känns som a och o att kunden får det de betalat för. jag menar, skall jag fakturera en vara och kräva att kunden betalar även om de inte fått den? känns absurt...
tror det skulle kosta butiken betydligt mer än nya varor......
glöm inte bort min fina blogg!
http://barnlycka.blogg.se/

Pella

  • Administrator
  • Del av inredningen
  • ********
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #6 skrivet: april 09, 2008, 19:36:54 PM »
Jag tycker det känns mycket märkligt och definitivt oproffsigt att försöka lägga över ansvaret för frakten på kunden - även om det tydligen enligt lag är möjligt. Skulle själv INTE handla från en shop med dessa villkor!

Håller med, butiken kan ju faktiskt bara hävda att varan inte kom fram och slipper skicka något.
Om man nu vill luras på nätet är detta ett perfekt sätt.

Ida

  • Moderator
  • Alltid här ?
  • *******
  • Antal inlägg: 1500
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #7 skrivet: april 09, 2008, 20:46:30 PM »
Håller med er! Så skulle inte jag heller göra. Tror också man förlorar alldeles för mycket på det som litet företag (och stort med för den delen).

Men just om det är lagligt eller ej trodde jag att det var eftersom de gjorde/gör så på företaget jag jobbar. Där lägger de över ansvaret på kunden om de väljer att inte betala för rek-brev (men sen brukar de hjälpa dem i de flesta fall ändå om det skulle bli något fel - vilket det väldigt sällan blir).

Jazzo

  • Moderator
  • Kroniker
  • ******
  • Antal inlägg: 1102
    • Kidsbutik
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #8 skrivet: april 09, 2008, 20:55:19 PM »
På 2 år har det hänt 1 gång att kunden inte har fått sitt paket. Vad blir det i kronor för oss företagare? små potatis :P

Personlig blogg:
http://livetobutiken.blogspot.com/
Liten butik med stor bredd! Har varit min men är nu såld.
http://kidsbutik.se

Malin

  • Moderator
  • Alltid här ?
  • *******
  • Antal inlägg: 1604
    • barnlycka.se
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #9 skrivet: april 22, 2008, 20:12:15 PM »
vi har blivit av med några paket. men det får man stå ut med..... har ju knappast råd att skicka rekat.
det enda som stör mig är att jag ibland känt på mig att kunden visst fått sina varor- men det kan jag ju inte bevisa och får skicka nytt... vi har en kund som två gånger inte fått sina varor.... och dessutom velat ändra sin order innan vi skickar nytt igen (bytt ut varor mot andra). Men vad skall man göra? det ä'r bara bita i det sura äpplet.....   >:(
glöm inte bort min fina blogg!
http://barnlycka.blogg.se/

Elina

  • Medlem nivå 3
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Dildoteket
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2011, 10:49:34 AM »
enligt lag måste man nu som säljare ta ansvaret tills kunden fått sitt paket.. om kunden sen skickar tillbaka paketet som en retur står kunden ansvaret tills dess att vi säljare fått tillbaka.. så det är en likadan situation, oavsett från vilket håll paketet går....
Driver webbutiken www.dildoteket.se som är en lust och njutningsbutik utan porr.

Webb: www.dildoteket.se - din lust och njutningsbutik
Blogg: http://dildoteket.blogspot.com
Facebook: www.facebook.com/dildoteket
Twitter: www.twitter.com/dildoteket

Kylli

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 593
    • Monika Kylli emballage & Handel
SV: Lag om ansvar för frakt?
« Svar #11 skrivet: augusti 01, 2011, 09:49:24 AM »
Jag har valt att följa det lagen föreskriver. Dvs till konsument står jag risken tills varan anlänt, i B2B står jag risken till dess jag överlämnat paketet till speditör (posten/DHL)

En klar policy som är lätt att följa. Friskrivningsklausuler gentemot konsumenter känner jag hamnar lite i gråzonen.
www.m-kylli-emballage.se
miljövänliga mailingbags och packmaterial
www.penguindesign.se
egendesignade smycken