Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Att tänka på vid öppnande av fysisk butik  (läst 2685 gånger)
netty
Medlem nivå 3
**
Antal inlägg: 59

Hemsida
« skrivet: September 03, 2009, 09:45:46 »

Ja som rubriken visar så vill jag ha tips om vad man ska tänka på vid öppnande av fysisk butik.
Går i tankarna på att göra det, ska höra av mig om lokal men det är en stor risk att ta och öppna butik i min lilla stad då de flesta åker till storstäderna runt om för att handla.
Så min tanke var att försöka få till en provperiod kanske året ut för att sen utvärdera hur det går.

Men vad ska man tänka på då man öppnar en fysisk butik.
Vill ha massor av tips.

www.netty.nu
Loggat
Anna-Lena
Medlem nivå 3
**
Antal inlägg: 67

Hemsida
« Svara #1 skrivet: September 03, 2009, 17:49:41 »

Ja som rubriken visar så vill jag ha tips om vad man ska tänka på vid öppnande av fysisk butik.
Går i tankarna på att göra det, ska höra av mig om lokal men det är en stor risk att ta och öppna butik i min lilla stad då de flesta åker till storstäderna runt om för att handla.
Så min tanke var att försöka få till en provperiod kanske året ut för att sen utvärdera hur det går.

Men vad ska man tänka på då man öppnar en fysisk butik.
Vill ha massor av tips.

www.netty.nu

Hej Netty!

Kan ju inte säga att jag har massa erfarenhet, eftersom jag precis håller på att göra det samma. Men något som kan vara lätt att glömma kan ju vara sånt som:
* vem som står för trasig skylt fönster (om man har sånt),
* ska man spela musik ska man betala till stim,
* kolla om väggarna i lokalen är flyttbara (om man behöver större yta kan man fortfarande vara kvar men ändra väggarna)
* Vad ingår i hyran - se till att få det skriftligt (även om uthyraren är bra kan man hamna i tvist, då är det bra att allt står nedskrivet)
* telefonjack - finns det? (kan vara dyrt att dra in)

Finns säkert tusen andra saker,  Va? men det är det jag kan komma att tänka på just nu, som varit aktuellt för oss...

Lycka till och hör gärna av dig om du undrar nåt mer.

// Anna-Lena
Loggat
netty
Medlem nivå 3
**

Hemsida
« Svara #2 skrivet: September 03, 2009, 19:14:10 »

Tack för de matnyttiga tipsen Leende (smiley)
Mer behövs.
Loggat
elf
Moderator
Kroniker
Antal inlägg: 1472

Hemsida
« Svara #3 skrivet: September 03, 2009, 20:19:59 »

Fyller på lite:

*Läget - centralt & dyrt eller mindre centralt & billigare
*Potentiella kunder - hur ser underlaget & behoven ut
*Affärsidé - vad kan du erbjuda för mervärden jämfört med butikerna i stan?
Loggat

netty
Medlem nivå 3
**

Hemsida
« Svara #4 skrivet: September 03, 2009, 20:22:49 »

Ja det verkar finnas massor att tänka på.
Har även funderingar kring det nya kassasystemet som träder i kraft 1/1-10
Hur dyrt är det att skaffa?
Någon som vet?
www.netty.nu
Loggat
Anna-Lena
Medlem nivå 3
**
Antal inlägg: 67

Hemsida
« Svara #5 skrivet: September 05, 2009, 13:01:53 »

Ja det verkar finnas massor att tänka på.
Har även funderingar kring det nya kassasystemet som träder i kraft 1/1-10
Hur dyrt är det att skaffa?
Någon som vet?
www.netty.nu

Hej...igen!  Tunga

Har ju visserligen inget att jämföra med men jag upplever det inte som dyrt  Va? eller ja...det känns okej iallafall.... Har varit i kontakt med Casio, de har godkända apparater och det pris jag fått för leasing, 3 år, är 517kr/månad för en enkel med bra apparat. Man kan få sin logga på kvittot och lägga in 2000 produkter förregistrerade...ja å en massa annat. jag gick på en bekants ord, hon har dem och var nöjd (sen bor vi i olika län, så det blir olika säljare - men det är ju samma maskiner)

Hopas detta hjälpte lite...
 Glad
Loggat
susnet
Nykomling
*
Antal inlägg: 6

Hemsida
« Svara #6 skrivet: September 23, 2009, 02:12:01 »

Angående kassaregisterlagen och certifiering av system så är det ju inte färdigt än och det finns många leverantörer som ändå säger att de är godkända, vissa utfäster garantier, så se upp! Läs mer här:

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/foretagare/kassaregister/lagstadgadekravpakassaregisterochkontrollenhet/certifieradekontrollenheterochtillverkardeklareradekassaregister.4.76a43b
Loggat

Recept till vardag och fest: www.recepten.se
Gratis statistiktjänst: www.susnet.se/tjanster
Ida
Moderator
Kroniker
Antal inlägg: 1421

« Svara #7 skrivet: November 22, 2009, 11:47:14 »

Oj, får man inte spela musik i en butik utan att betala pengar till Stim?  Chockad
Loggat

mell
Moderator
Kroniker
Antal inlägg: 1254

Hemsida
« Svara #8 skrivet: November 22, 2009, 18:18:38 »

Här kan du läsa vad det kostar att spela musik i butik:
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/836C2E31FB6C290DC125710900495824

"Vad kostar det?
Licensavgiften storlek beror på hur stor din försäljningslokal är i kvadratmeter, samt hur många dagar du har öppet per år.

Är lokalens försäljningsyta mellan 1-100 kvm och du har öppet fler än 312 dagar per år betalar du 1398 kr/år.

Har du en större butik betalar du mer. Prisexempel (gäller 2009):
För en yta på 400 kvm och fler än 312 öppetdagar per år är avgiften 3383 kr/år.
För en yta på 1 000 kvm och fler än 312 öppetdagar per år är avgiften 7355 kr/år.
Prisuppgifterna ovan gäller för bakgrundsmusik från till exempel cd, pc, radio eller tv. Dessutom ingår upp till fem tillfällen med levande musik (artister) i priset. Har du sex dagar levande musik eller DJ per kalenderår så kostar det extra. Se nedan bifogad prislista.

För provspelning av apparater som till exempel mobiltelefoner, tv-apparater eller datorer betalar du 50% av avgiften dock lägst minimiavgiften. Avgiften beräknas då på antal öppetdagar och försäljningsyta.

Om du har en verksamhet med högst 52 öppetdagar per år och en försäljningsyta på högst 50 kvm betalar du en reducerad avgift på 718 kr/år.
Loggat
Ida
Moderator
Kroniker
Antal inlägg: 1421

« Svara #9 skrivet: November 25, 2009, 19:38:10 »

Tack för all information mell! Jättebra! Så då gäller det samma även om man har på radion.
Förstår inte vad det kostar om man har öppet mellan 52-312 dagar.
Loggat

um khaled
Entusiast
Antal inlägg: 118

Hemsida
« Svara #10 skrivet: December 06, 2009, 15:49:53 »

Bra tips du fått vad man ska tänka på.
Ett litet tips är att fundera på är också om du klarar det psykiskt.
Jag själv öppnade butik i en liten stad. Här och som det säkert är på många ställen i landet kan vara ganska dött i perioder. För mig har det tagit hårt på psyket då jag känner att jag blir knäpp vissa dagar av att inte ha mycket att göra och ingen att prata med och sen  tänka på allt man har hemma att göra.
Jag visste mycket av detta innan och trodde att jag kunde slappna av men det är ej så lätt.
Loggat

Sugarbaker
Medlem nivå 3
**
Antal inlägg: 85

chutzpah

Hemsida
« Svara #11 skrivet: Januari 17, 2010, 09:23:52 »

Har precis öppnat min andra fysiska butik och skall försöka komma ihåg (det som jag har inte redan förträngt, i alla fall)

businessplan och budget är de två viktigaste
en affärsidé som är utmärkt
prata med banken angående lån. Ta mer än du behöver som buffert.

renoveringskostnader, ev nya väggar, rörmokare, elektriker, snickare
försäkringar
larm
galler
kassaskåp
anställda och tillhörande sociala avgifter
kassadisk
ny kassa samt denna jädrans svarta skattejävlamyndighetenslådan
deponeringbox
kortterminal
exponeringen (hyllor, klädställ, osv)
gatupratare, fasadsskyltar med ev belysning, fasadsflaggor, stora blomkrukor
tillstånd (gatupratare samt fasadsskyltar)
emballage (trevliga kassar/askar, presentpapper/snöre)
bredband (behövs för kortterminal)
telefoni
lagerförvaring (hyllor, lådor osv)
dator/skrivare/skrivbord/stol/skannare
kontorsmaterial: papper, pennor, häftapparat, tejp, post-it, hålslag, frimärken, kuvert, miniräknare, sax, kvittensblock, pappersremsor till kassan & kortläsaren
STIMavgifter
cd-spelare/radio
ev minikylskåp, mikro, kaffebryggare osv
papperskorg/ar
städgrejer: dammsugare & påsar, mop & mophink, pappershanddukar, sopsäckar, toapapper, toaborste, toarent, handtvål, golvrent, fönsterputs, allrent, ev wettex, tösalt, diskmedel, diskborste/svampar
marknadsföringsmaterial: visitkort, broschyrer, give-aways på mässor, tidnings/tidskriftsannonser osv
loklahyra och bankgaranti (eller deponering av flera månadshyror hos hyresvärden)
sophantering
ev amorteringar och räntekostnader av banklån
bokföring och revisor

och sedan behöver man varor. Något att faktiskt sälja.
Loggat

Never trust a skinny baker

www.ultimatecake.se
aha
Medlem
**
Antal inlägg: 15

Hemsida
« Svara #12 skrivet: Februari 03, 2010, 20:18:23 »

Om det inte redan finns i lokalen så behöver du brandskyddssaker- brandsläckare, filt brandvarnare.
Loggat

AHA
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: