Författare Ämne: Klädförmedling  (läst 4010 gånger)

Malin79

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
Klädförmedling
« skrivet: januari 22, 2009, 18:10:08 PM »
Hej ny här på forumet, hittade hit genom Nublu.

Jag fundera på om det är någon här som har erfarenhet av sälja tex barnkläder, barnartiklar som privatpersoner har lämnat in och vill sälja, och att man sen delar på vinsten säg 50/50?
Jag har en idé om att folk ska få lämna in sina kläder och saker som barnen vuxit ur och slippa annonsera på Tradera och Blocket utan att jag tar emot dem och säljer dem åt dem. Har de inte sålts efter en viss tid får de hämta dem.

Jazzo

• Moderator
  • Kroniker
  • Antal inlägg: 1102
    • Kidsbutik
SV: Klädförmedling
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2009, 18:54:51 PM »
Detta har jag provat och jag tycker att idén i teorin är jättebra.

Hade en avdelning i min fysiska butik dä vi sålde begagnat. efter ungefär 6 mån avslutade vi.

Det som var det jobbiga var att de som lämnade in kom med ren "lump" trots att vi skrivit vilka märken vi tog emot samt att det skulle vara tvättat och struket. Oftast ville de ha betydligt mer betalt än vad som var ett rimligt försäljningspris.

Det var ett otroligt jobb och förtjänsten var inget vidare.

Nej fy vad jag låter pessimistisk, kanske någon annan har en annan erfarenhet ?
Personlig blogg:
http://livetobutiken.blogspot.com/
Liten butik med stor bredd! Har varit min men är nu såld.
http://kidsbutik.se

Jazzo

• Moderator
  • Kroniker
    • Kidsbutik
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2009, 18:55:36 PM »
Vä'lkommen! glömde jag säga  :D
Personlig blogg:

Ida

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1500
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2009, 19:21:48 PM »
Välkommen!  :D

Hur har du tänkt att sälja kläderna? I fysisk butik, via tradera eller på något annat sätt?

Malin79

• Nykomling
  • *
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2009, 19:26:19 PM »
Välkommen!  :D

Hur har du tänkt att sälja kläderna? I fysisk butik, via tradera eller på något annat sätt?

Tack för välkomnandet!

Jag hade tänkt att sälja dem i en fysik butik, jag kommer inte har några omkostnader för butiken. Min man har ett företag där det finns en lokal där man skulle kunna vara.
Jag har en tanke att starta upp en e-handel också fast då med inredningsdetaljer/textilier, dessa saker skulle jag också kunna ha i lokalen

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2009, 22:06:13 PM »
Hej och välkommen.

Ida

• Moderator
  • Alltid här ?
  • Antal inlägg: 1500
« Svar #6 skrivet: januari 23, 2009, 08:16:43 AM »
Så länge du inte har massor av fasta kostnader så skadar det ju inte att försöka tycker jag. Man måste våga ibland.

Pella

• Administrator
  • Del av inredningen
  • Antal inlägg: 2152
  • För god för att kolsyras
« Svar #7 skrivet: januari 23, 2009, 08:24:54 AM »
Var bor du förresten?
Jag har massor av urvuxna kläder.
3 barn och en köpgalen mormor, då blir det en del.

Malin79

• Nykomling
  • *
« Svar #8 skrivet: januari 23, 2009, 09:48:15 AM »
Var bor du förresten?
Jag har massor av urvuxna kläder.
3 barn och en köpgalen mormor, då blir det en del.

Jag bor i Gnosjö (Jönköpings län)

Malin79

• Nykomling
  • *
« Svar #9 skrivet: januari 23, 2009, 09:51:34 AM »
Så länge du inte har massor av fasta kostnader så skadar det ju inte att försöka tycker jag. Man måste våga ibland.

Näe på förmedlingen blir det inga fasta kostnader.
Jag har även tänkt att starta upp en e-handel fast där ska jag sälja inredningsdetaljer/textilier och träleksaker. Att ha klädförmedling skulle bara generera lite likviditet till e-handeln.
Men som sagt jag är bara på planeringsstadiet.

Vet någon hur det fungera skattemässigt?
Om jag säljer för 100kr inkl moms så ska den som lämnat kläderna få 50kr och jag får 50kr inkl moms. Det blir väl 40kr som jag anger som försäljning till skatteverket?

FashionSense

• Veteran
  • Antal inlägg: 524
    • FashionSense Sweden
« Svar #10 skrivet: januari 23, 2009, 11:08:23 AM »
Välkommen!

Om ni gör som du funderar på, 50/50, delar på vinst och moms, så måste både du och din inlämnade kund vara registrerade för F-skatt. Jag misstänker att du skulle förlora massor av potentiella kunder på det. Jag skulle inte lämna in ett par byxor för att säljas för 100 kr om jag måste ordna med momsredovisning för 10 kr. Hade jag varit du så hade jag skaffat F-skatt och själv skött momsredovisning. Det vill säga kund lämnar byxor, du säljer dem för 100 kr, drar av 20 kr för den moms du måste betala in till Skatteverket och så delar ni på 80 kr i såna fall.

Sen får jag lov att säga att jag inte är säkert på att momsen räknas på detta sätt för begagnade varor. Dåligt insatt i det eftersom jag själv inte handlar med begagnade varor men vill minnas att det är andra regler. Om jag googlar får jag bland annat upp detta: http://webkurs.lindesberg.se/dokeos/courses/PJ005/document/juridik/beskattningsratt/kap_8_4_full.htm Kolla upp vad som gäller för just dig och din idé. Skatteverket har blivit ganska så lättillgängliga och trevliga, så ta kontakt med dem om du är osäker.

Dock håller jag med Anya om att jag tycker inte 50/50 är rätt gentemot dig som i såna fall skall upplåta tid och lokaler för detta. Även om du inte har några fasta kostnader så investerar du fortfarande din tid, som du du inte kan ha fritid på eller arbeta och tjäna pengar på. Din kund som lämnar in går vidare i livet och jobbar eller roar sig och får sen ändå halva vinsten. Skulle du dessutom vara tvungen att byta eller börja betala för lokalen kan det bli svårt att höja och ändra reglerna. Då kanske du förlorar kunder istället. Tänk igenom dina kostnader, inkl din tid och justera därefter.

För jag antar att du planerar ställ, galgar, hyllor, provrum etc och det är också kostnader och underhåll tillkommer. Sen är det också att tänka på att en ny lag om kassaregister är på gång för kontantförsäljning. Får erkänna att jag är dåligt insatt i den eftersom jag inte omfattas av den (säljer via distansförsäljning).

Fundera och fråga så kommer du nog fram till vilken lösning som är bäst för dig. Lycka till!
Välkommen in till www.fashionsense.se!

Jazzo

• Moderator
  • Kroniker
    • Kidsbutik
« Svar #11 skrivet: januari 23, 2009, 15:46:09 PM »
Om jag mins rätt så är det 12% moms på begagnade kläder.
Personlig blogg:

FashionSense

• Veteran
  • Antal inlägg: 524
    • FashionSense Sweden
« Svar #12 skrivet: januari 23, 2009, 15:58:19 PM »
Mycket möjligt, har aldrig sysslat med begagnade kläder så jag har ingen koll på vad det är för momssatser och regler för detta, vet bara att de skiljer sig på en del punkter.
Välkommen in till www.fashionsense.se!

Kreativadagar

• Entusiast
  • Antal inlägg: 104
    • Kreativa dagar!
« Svar #13 skrivet: februari 09, 2009, 15:23:41 PM »
Tror att den här typen av handel går under vinstmarginalbeskattning.
Skatteverket har bra info om det.
/Åsa

kada

• Beroende
  • Antal inlägg: 263
    • www.tuffatilda.se
« Svar #14 skrivet: februari 25, 2009, 12:20:06 PM »
Hej och välkommen!

Låter som en kul idé med försäljning av begagnade kläder! Men som sagts tidigare så känns vinsten väldigt liten. Och hur ska du administrera det hela? Om du menar att du inte ska ge några pengar till den som du "förmedlar åt" förrän plagget är sålt så måste du ju hålla kontakten med alla som lämnar in plagg, för att sedan kontakta dem igen och betala. En massa småsummor, personer och kontonummer att hålla reda på! Bättre att köpa plagget av kunden direkt kanske?

Mitt tips är att vara kräsen med vad du tar in. Kolla lite på tradera där begagnade kläder ibland säljs för småsummor medan lite udda plagg och märkeskläder kan inbringa en hel del. Kanske ska du börja med en stor insamling där vänner, släktingar och bekanta skänker kläder så du har lite att starta med? Svårt att locka in de första kunderna om det är tomt tänker jag.

Nyfiken på om du kommit något längre med planeringen!
www.tuffatilda.se
designade babykläder